Arkiv för 10 december, 2013

så tar vi en nyhetsvända igen

Det har knappast undgått någon att det är Nobeldagen idag, och vääääääldigt många boktokar firar dagen med en Munro i nypan. Jag är dock trogen min äldsta kanadensiska kärlek och läser Atwood (yes, det är tråkigt nog just den här riktigt riktigt fula utgåvan som jag har) på pin kiv. Jag har inte fastnat så hårt som jag trodde än, men nog levererar hon.

————————–

Lika illa som jag tycker om presentationer av vinterkollektioner som börjar droppa in mitt i sommaren (då talar vi främst om glossiga modemagasin), lika bra tycker jag om allt som det står ”vår-” på. Sekwa har just presenterat sina vårnyheter. Allt lät lovande, men mina tre favoriter är följande:

Författaren i familjen av Grégoire Delacourt. Jag tyckte mycket om Allt jag önskar mig och temat verkar lite välbekant. Lyckan gömmer sig inte alltid i det uppenbara. Detta är hans debutbok och som vanligt ser jag med blida ögon på temat ”spirande författare” som faktiskt tangerar metaboktok de luxe. Allt jag önskar mig släpps i pocketutgåva i januari. Fin vintertröst när slasket ligger tjockt och dagsljusets återkomst ännu känns alldeles för avlägsen?

Mirakelverkstaden av Valérie Tong Cuong. En blick på omslaget och jag tänker ”ooooh!”. Temat ”tre kantstötta själar träffar en typ som tycks kunna göra mirakel, men…” känns också lagom fantasieggande.

Dagbok om min kropp av Daniel Pennac. Blir det här boken som en gång för alla förmår spräcka myten om Sekwa som ”kvinnoförlag”? ”Daniel Pennac har skrivit en humoristisk skildring av en sjuårings utveckling från pojke till gammal man – i form av en dagbok med utgångspunkt i berättarens kropp och dess ständiga förändring.” Jag älskar böcker om resor i alla dess former, detta ser jag som en ”kroppens resa”. Spännande!

(nu kom jag osökt att tänka på vännen som satt på jobbet och fick ett exalterat telefonsamtal från yngsta sonen: ”mammaaaaaaa, jag har fått ett hår på pungen!”)

————————–

musikhjalpen

Bokbloggarna går som vanligt samman i Musikhjälpen – visst vill du också vara med? Om du nu inte bokbloggar själv så är du varmt välkommen att facka in dig hos oss ändå: notera tillägget ”med vänner”!

————————–

Den här veckan bokreser jag inte bara till Atwoods dystopiska framtid, jag följer dessutom med någon till Linköping och Eritrea. Vilken bok läser jag? Först med rätt svar och du vinner odödlig ära.