be careful what you wish for

Jag bekände mig som icke-frankofil när jag läste Paul Desalmand, men ju fler av Sekwas böcker jag läser, desto mer tycker jag om dem. Dem. Det. Det franska. Och då syftar jag inte bara på den (ohemult vackra) typiska franska omslagsstilen.

allt_jag_onskar_mig-660x1024Nu inser jag också att Sekwas utgivning är aningens nischad, jag är som medelålders kulturtant den perfekta måltavlan, men ändå! Jag känner för Sekwa lite som jag kände när jag äntligen läste Sara Lövestam: vilken skattkista att plocka ur. För någon som alltid är rädd för att inte råka ha något bra att läsa (fat chance när man som jag har mer än 600 olästa böcker men nu vet ju alla som är som jag att DET HAR INTE MED SAKEN ATT GÖRA) så finns det en ofantlig trygghet i att öppna en litterär godispåse och inse att ”jag kan hetsläsa men det finns ändå mer, mycket mer”.

Grégoire Delacourts Allt jag önskar mig innehåller många av de ingredienser som jag normalt annars bara finner kombinerade i chicklit. En kvinna med spirande affärsverksamhet. En skvätt härliga miljöskildringar. Lite hjärta. Lite mycket smärta. Ändå skulle jag sura om någon valde att kalla det Delacourt ger mig för chicklit.

Det finns ett tuggmotstånd som går bortanför det bitterljuva som en klassisk chicklit möjligen kan tänka sig att servera som alternativ till ett glittrigt slut. Det är lite som brittisk film kontra amerikansk (ni vet t ex den lilla men ofelbara detaljen med tänderna, de som kan vara gula och sneda även hos en romantisk huvudperson i brittisk film men sällan eller aldrig i en amerikansk), här finns något strävt. Salt, inte bara sött. Jag älskar det.

Vad skulle du göra om du vann 18 miljoner Euro? Plötsligt har hon nämligen vunnit på Lotto, Jocelyne som äger den lilla sybehörsaffären i Arras. Hon får panik. Hon undrar hur hennes man ska reagera. Vad händer med henne, honom, dem, den lilla butiken? Barnen? Vännerna? Av en ren slump tar hennes blogg fart i samma veva och allt snurrar ganska snabbt, åtminstone med den normalt ganska stillsamma Jocelynes mått mätt. Hon väntar och väntar på det rätta tillfället att berätta, men det kommer inte. Hon skriver listor, långa listor, över vad hon skulle kunna tänkas göra med pengarna. En platt-TV till mannen? Porschen han drömt om? En ny potatisskalare från Lidl?

Det finns ju saker som inte ens kan hamna på listan. Pengar kan inte köpa hennes döda mamma tillbaka. De kan inte bota hennes senildemente far. De kan inte köpa en säker framtid till den aningens strulige sonen. De kan inte köpa lojalitet.

Be careful what you wish for.
Om du ska önska, önska dig en solig semesterstund med den här boken.

3 svar

  1. E

    Jaha, ännu en bok jag måste läsa nu när jag läst att någon annan med erkänt god boksmak tycker den är bra. Listan börjar bli låååång nu… 🙂

    19 juni, 2013 kl. 13:59

    • Om jag hade den i pappersformat så skulle jag gärna låna ut den, men jag läste bara e-bok. Kolla om bibblan har den som e-bok, man kan ladda ner i telefonen och läsa så snart man har en liten stund över!

      19 juni, 2013 kl. 15:31

  2. Ping: så tar vi en nyhetsvända igen | (inte så) Anonyma Biblioholister

Kommentera

