Arkiv för 30 december, 2013

helgedomar

Dagens bästa fynd i facebookflödet utgörs av en länk till underbara bilder från femton fantastiska bibliotek världen runt. Mindboggling, som mina brittiska kollegor skulle säga.

Jag brukar försöka besöka bibliotek när vi är ute och reser, men hittills har det inte gått något vidare. På Leninbiblioteket i Moskva var jag inte välkommen eftersom jag hade en svensk pocketbok och ett anteckningsblock i väskan (inte ville de för dagen lagomt gästvänliga vakterna berätta om det fanns några förvaringsskåp att låna heller). Det är sällan ”som hemma” att det bara går att segla in: det ska registreras, en ska vara medlem, och så blir det väl kanske. Vi inser nog inte till fullo hur värdefulla våra skattefinansierade svenska folkbibliotek – tillgängliga för alla – är. Och i rättvisans namn finns det regler på en del svenska bibliotek också. På Carolina Redviva kan du inte heller glida in släpande på en stor ryggsäck.

leninodostobardwashere

Moskva. Och jag VET att Alexander Bard är stor i öst, men en egen fresk på sidan av biblioteket…? 😉

Skam den som ger sig. Till Bodleian SKA jag! Och det medicinska biblioteket på Hunterian (gratis-måste för alla som är i London, fantastiskt litet museum) var finfint. Där gick det t o m att adoptera böcker, att ta hand om gamla böcker är inte direkt gratis.