nu är jag otacksam igen

Den delas friskt och lyckligt, Frank Kaisers krönika om varför kvinnor över 40 är bäst. Själv är han… mycket äldre? Många av mina medmänniskor känner sig alltså grymt hedrade av att en sjuttioåring föredrar kvinnor över 40 istället för att som en del av sina pinsamma jämnåriga bara ha ögon för ”22-åriga servitriser” (se där, servitris ja, vi trycker till dem lite också medan vi håller på). Den manliga blicken, nån SER oss, uppskattar oss, nu måste vi deeeela och hylla något som är… klyschor, självklarheter eller inte ens upp till någon annan att bedöma.

Vi är värdiga. Vi ställer inte till med scener (på OPERAN!!).

Most older women cook well. They care about cleanliness. They’re generous with praise, often undeserved.

Are you fucking serious? Ja, jag lagar görgod mat. ÄNTLIGEN nån som uppskattar det och ser det som mitt VÄRDE!

Jo, jag vet att det är generationsklyftor och kulturskillnader, men att så många av mina jämnåriga svenska kompisar delar detta som vore han sänd av Gud, det gör mig förbryllad och sorgsen.

Jag avskyr generaliseringar. T o m när de ska hylla eller ”styrka” gruppen jag tillhör. Tänker lite på snubben som orsakade en shistorm i Sverige nyss, hans kommentar om att han inte ville ge (oombedda) komplimanger till de snyggsnygga tjejerna, nä, det var de mellansnygga till fulsnygga han ville glädja! TACK, vännen! (not)

5 svar

  1. E

    Kära vän, den kanske även delas med ett stort mått ironi? 🙂

    29 juni, 2015 kl. 09:31

    • Kära vän (nu låter vi också som milt överseende 70-åringar), så kanske det är i ditt fejjanflöde men det ser verkligen inte ut så i mitt.

      29 juni, 2015 kl. 14:47

      • E

        Då är det scary! Och jag är nog som en sjuttioåring, men jag borde jobba på att vara överseende! Jag tror både jag och min omgivning skulle må bättre då.

        29 juni, 2015 kl. 18:00

    • Jag hade f ö inte ens sett att du hade delat den, du tillhör inte den skara jag skriver om. Men fine.

      29 juni, 2015 kl. 15:47

  2. Annika

    Ja jag hoppas att det delas med ironi men är tyvärr inte alls säker på det dessvärre.
    Annika

    29 juni, 2015 kl. 10:11

Lämna en kommentar