Istället för balkong 

Jag bor i en mysig stadsdel, fick ett förstahandskontrakt i ett sekelskifteshus efter bara några månader. Sånt som bara inte händer i många andra huvudstäder, ni vet. Min gata är ett paradis av fina fik och mysiga kvällshak. Jag har befriande högt i tak och vackra hus på andra sidan gatan.

Men

Jag

Har

Ingen

B a l k o n g

 
…nu kan man som bekant inte få allt, så jag är glad att jag har en favoritpark med en favoritbar bara några kvarter bort. 

Rosengarten, på gränsen mellan Mitte och Prenzlberg. Däääär är min balkong! Billigt som stryk, öppet vid fint väder, simpelt, osnobbigt, men med icke alltid helt okänd publik för den som bryr sig om sånt. En av Tysklands unga moviestars tipsade om ”min” bar i senaste Elle.

Rosor, koltrastar och en visslande bartender. Alltid gott om såväl solonjutare med bok/tidning som större kompisgäng, så ingen behöver känna sig dum.

    
 Släpade hit min kompis Stefano när han var i Berlin för några veckor sen. Han begick sin Radler-premiär i Rosengarten och gillade det! Lättöl med citron låter kanske inte så gott, men en Gösser sitter alltid fint!

Kommentera

