Den tredje hustrun

dentredjehustrunNär jag började läsa Lisa Jewell back in the early chick lit days så skrev hon – som jag minns, rätt eller fel – roliga, harmlösa och lättsamma böcker om festande trettionåntingar med kärleksproblem.

Kärleksproblemen kvarstår förvisso (ofta), men så himla lättsamt är det sällan längre. Fågelburen nuddade dåligt mående och hoarding, Den tredje hustrun handlar om hur Aidan, 48, tvingas acceptera att hans unga vackra fru Maya ställt sig i vägen för en buss, dyngrak, på Charing Cross Road. Tog hon livet av sig? Hon brukade väl aldrig bli berusad, än mindre dyngrak? Vad HÄNDE egentligen?

Allt var ju så käckt utåt. Den obotligt charmige Aidan med massor av barn, inne på den tredje hustrun – alla tumlar runt tillsammans, till och med semestrar ihop, i ett härligt kollektiv. Aidan, alla hans fruar och sammanlagt fem barn. Stor, lycklig, cool och modern familj. Alla älskar alla.

Fast så är det ju inte.

Den tredje hustrun är en relativt långsam pusselroman där vi serveras en lagomt stor tugga i taget innan vi slutligen vet (nästan) allt om vad som hände den där natten när Maya dog. Familjefriden krackelerar. A l l a har hemligheter. Såklart.

Jag vet. ”Familjehemligheter” är sällan en sales pitch som fångar mig och jag har haft boken (på engelska…) liggande länge innan jag slutligen började LYSSNA på den. På svenska. Den engelska pappersvarianten får jag väl ställa i bokträdet eller byta bort.

Vad jag gillade? Favoritdelar av London (Highgate, Islington – ännu icke helt bokligt utslitna på samma sätt som Notting Hill och Kensington), kanske till och med lite av det långsamma; hur Jewell faktiskt lyckas få oss att se ”allas” fel och brister men på samma gång också känna sympati för (nästan) alla.

Kan en sån här historia få ett lyckligt slut? Det får du ta reda på själv.

3 svar

  1. Tack för tips. Den får komma lite längre upp i högen.

    29 maj, 2016 kl. 21:05

  2. Köpte denna på loppis för ett litet tag sedan och ser fram emot den. Nu ännu mer, efter att ha läst dina tankar om den!

    3 juni, 2016 kl. 07:44

Kommentera

