Århundradets kärlekskrig

  
Hon och Han älskade varandra i många år. Hon undrar nog i efterhand hur ömsesidigt det var. Nu krigas det. Ljungande tirader av ord. 

(Känner att min telefon skulle behöva en verbal lavett (här tar vi inte till fysiskt våld minsann) när jag skriver detta och ”tirader” autocorrectas till ”Tinder”. Eller är det min WordPress-app som ska hutas åt? Har telefonen/appen kanske bara nån slags svart humor? Oavsett vilket, meningen jag skrev blev kul, och den kanske med något sarkastisk liten twist kan passa in här, men… nej. Tirader får det bli.)

Jag ä l s k a d e den här boken. Jag kommer att köpa den i pocket när den kommer ut. Vill gå bananas med överstrykningspennan. Pretentiösa one-liners galoooooore!

Det är naturligtvis lockande och lite barnsligt (men mänskligt? vi är alla i viss mån sensationstörstande på olika vis?) kittlande att läsa Århundradets kärlekskrig  som Horace och Ebba, Ebba  och Horace (”är han VÅLDSAM? slog han henne?”) – men jag låter bli. Jag ser det som en tribut till Tikkanen långt senare, som en tribut till MÅNGA klassiska alster. Jag ser den som en tribut till Kulturkvinnan. Hon går inte steget efter Kulturmannen (längre). Hon får, ska, stå i bredd eller förlänga steget och ta lead.

Kommentera

