Att tala tyska är att tala tyska är att tala tyska?

  
…nej, såklart inte. Alla vi som älskar ord intill nördandets gräns tänker dialekt, sociolekt – eller helt enkelt lokala manér.

På grund av de delade åren – trots att det är mer än 25 år sen muren föll – blir det extra kul här. Östslang och västslang! Lägg till det fenomenet ”Berliner Schnauze”, en attityd som Berlinarna anser vara rå men hjärtlig (vi andra ser den stundtals som helt enkelt oförskämd), och du hajar varför en kommunikationsnörd är omväxlande i himmel och helvete här.

Man kan tycka att jag borde slipa min högtyska till perfektion innan jag ger mig på den här boken, men det är fredag, jag sitter i min favoritbar och man måste faktiskt få ha kul också! 

Feierabend på er allihop!

  

Kommentera

