Berlin i bok och film, del 46024962476

Jag har sett den några gånger nu, men glömt att tipsa om den: Berlin, Hauptstadt der DDR. Det är en propagandafilm de luxe, lika bleknad som idéerna. Palast der Republik revs efter murens fall, på dess plats återuppbygger man just nu det slott som man rev för att bygga folkpalatset. Snurrigt värre och helt absurt i en så fattig stad som denna.

Filmen är på tyska, men tämligen simpel och lättförståelig tyska för den som någonsin pluggat språket, låt inte det skrämma dig om du är nyfiken. Jag tror inte ens att man behöver lyssna för att ha nöje av bilderna om man gillar Berlin.

Otroligt coola vyer av platser jag passerar snudd på varje dag. Den ger dessutom en annan bild av de förfärliga Plattenbau vi numera rynkar på näsan åt: ”DDR-husen” (nåja, vi säger ju gärna så, men det finns gott om svenska miljonprogramshus som är ungefär lika tjusiga). För folk då var de en dröm. Toa inne! Modern uppvärmning. På min vackra vackra gata finns hus som hade kolkaminer inne i lägenheterna så sent som bara för några år sen. Att släpa kol uppför och aska nerför trappor är INTE romantiskt.

Jag har inte läst Stuart Brauns City of Exiles, Berlin from the outside in – än – men den rör en diger lista av människor som kommit hit för en kortare eller längre period.

”I like to walk around. When I first got here, I just walked and walked, not thinking about anything, just talking to myself.”

Iggy Pop, Berlin, 1977

Att bara gå och gå. Ja, det känns bekant. Det är nog en av mina bästa grejor här. Jag tänker förvisso bra när jag går här och jag talar inte med mig själv (åtminstone inte högt, men att tänka är väl att tala med sig själv?). Att hitta nya saker i ett gathörn eller att återse något välbekant. Alla som någon gång har brutit upp och flyttat till en annan stad långt bort kan nog relatera till den sköna känslan i att återse, att känna igen, att känna sig åtminstone nästan-hemma.

Kommentera

