Sista morgonen i Funchal för den här gången

  
Sista soluppgången tillbringar jag nere vid havet med mina håriga svarta vänner. 

Vägen ner bjöd på ett stort gapskratt, två av de håriga satt utanför dörren när jag och ett äldre engelskt par kom ut, han ganska långsamt på kryckor. 

Jag kallade på katterna på svenska och farbrorn tvärstannade, sen utbrast han ett ”oh blimey, I thought you were calling for me” (kssss ksss kissera kooooom då” – funkar på män alltså? intressant) och hans fru lade av ett asgarv och sa ”well, he should be so lucky”. 

Tre människor asgarvade. Två coola svarta katter satt en bit bort och betraktade oss som vore vi fullständiga idioter. 

(Men jag är en idiot beväpnad med godis, så de hänger med mig ändå, idag ville en av dem bli gosad med å det grövsta, vilken seger)

   
 
Lilla fröken Fjär som bara visade tassarna under en fåtölj första gången vi träffades lade sig plötsligt intill mig. Hennes bror låter sig klappas och klias. Svenska kulturtanter har fått ett bra rykte på den här stranden. Det är något alldeles speciellt att vinna förtroende hos skygga djur.

Till Funchal och Madeira vill jag definitivt återvända.

2 svar

  1. Fantastiskt fina bilder i största allmänhet, verkar ha varit en perfekt semester.

    Katt där i mitten är ju monumental!

    14 januari, 2016 kl. 13:03

    • Ja, vilken ö och helt perfekt för en sån som jag att åka under lågsäsong! Rekommenderas verkligen om du inte redan varit där. (ja, även om du varit där också ;))

      15 januari, 2016 kl. 11:36

Kommentera

