till högarnas – och HAVETS – lov

Jul jul, strålande jul – för Síngelkvinna Med Två Katter the Berlin Edition innebär det ”bara” tolv dagar utan att behöva stressa till jobbet. Inga andra måsten. Vännerna flyr stan och katterna är nöjda om det finns kattmat och ren kattlåda. Det ska vi kunna fixa.

När vi pratade om vad vi ser fram emot (vi FIKADE på jobbet igår, det händer ungefär a l d r i g i Tyskland annars) sa jag ”att kunna läsa så länge jag vill och att kunna dricka kaffe sent” och de andra tyckte att det var ju en ödmjuk önskelista. Egentligen borde snyftvarianten vara ”att kunna läsa ALLS” för jag är så trött i veckorna nu att jag aldrig klarar mer än tre sidor. Tur (igen igen igen) att jag har ljudböckerna!

150217

gårdagens behålla-vettet-i-stressen-omväg hem på kvällen tog mig förbi bron vid Bornholmer Strasse.  17500 steg fick jag ihop under dagen, eller OK: mest på kvällen, jag var ute och gick till 20.45.  attans bra sätt att höra mycket bok och blåsa bort lite adrenalin ur kroppen.

Men HÖGAR sa vi. Läshögar. Det är urkul att börja plocka bland de olästa böckerna. ”Åh, vad kan passa i jul?”

OCH, joy and happiness, Det Lokala Flygbolaget hade bra flygpriser tiden mellan nyårsledigt och sportlov (finnes även här) SÅ jag hittade biljetter, direktflyg, till Madeira för 250 euro den andra veckan i januari. TAGET! Jag har semester att ta ut och det är en ”lugn” period (nåja) mellan reviewer, så det FUNKAR! Slumpen artade sig dessutom så att en trevlig kompis från Västerås ska dit med sin fru samtidigt som jag är där. De bor på grannhotellet! Vi ska inte hänga hela tiden, men lite öl på lokal får det allt lov att bli, det är vi eniga om! Vi har inte setts på två år!

SÅ, inte bara samlar jag en läshög till julen. Jag samlar en hög till en vecka borta också. Det känns så lyxigt. I mitt ”förra liv” reste vi massor, jag har saknat det.

151217a

Jag, balkong med havsutsikt (!! jaaaaaa!), en hög böcker, promenader, blommor, promenader, promenader, promenader… det är inte jättevarmt i Funchal nu (igår var det iofs 24 C och sol, det låter alldeles lagom tycker jag) men är det alldeles svinkallt i vattnet så finns en 25-meterspool (!) inomhus på mitt hotell. Det har lite träningsprofil. Det blir bra det!

Ljudet av hav mot strand, om än stendito. Det saknar jag alltid.

151217b

Och jag är ju en simpel och lättlurad liten själ. Tyskatragglet ni vet. Julens ”beting” blir att läsa om Madeira på tyska. Går att stå ut med…

2 svar

  1. Jamen ja, läshög! Jag håller också på att bygga min julläshög. Högst upp ligger ”Utan personligt ansvar”, följd av ”Albert Camus : varken offer eller bödel”, sen är det mer jämnt. 23 dagar, t j u g o t r e dagar, jag har förbjudit alla aktiviteter av slaget ”storstädning”, ”röja i mitt rum”, ”måla litegrann” etc som rara dottern är expert på att föreslå. Här ska läsas!

    Låter skönt med en resa också, verkar vara perfekt väder om man frågar mig!

    17 december, 2015 kl. 10:55

    • Idag är det sol och 24C igen, går ner till 19 C under natten. MER än OK!

      Ljuvligt med 23 dagar!

      17 december, 2015 kl. 11:54

Kommentera

