Bombmakaren och hans kvinna

Maggan på BBC skriver ofta bra om ljudböcker – detta gillade jag! Jag försöker ju att ta mig förbi det där med bra och dåliga uppläsare men det SPELAR roll!

I min senaste ljudbok, LGWPs Bombmakaren och hans kvinna, läste Reine Brynolfsson. Han var kanonbra, tyckte jag; inte fööööör Dramaaaaaten, men gav ändå liv åt händelser och dialoger.

Boken? Tja, LGWP innebär nån form av automatisk kvalitetsstämpel för mig, jag vet vad jag får, han har hög lägstanivå.

Det är måndagen den elfte maj när Lisa Mattei, operativ chef på Säkerhetspolisen, får ett telefonsamtal från sin chef. Ett telefonsamtal som förändrar allt och sätter nationen i höjd beredskap.

Ojvoj. Det ska sprängas och mördas, kriminalromanerna tar färg av samtiden och den är den tredje boken jag läser denna sommar där drönare avhandlas.

Detta är ingen av Perssons bästa stories (och för mig som oftare tappar fokus när jag lyssnar än när jag läser var det stundtals väl många detaljrika vändningar ibland, jag missade en hel del finesser misstänker jag), men det var sannerligen en bok för den som vill ha många kompetenta kvinnor i handlingen. Förvisso några inkompetenta också, men det gäller båda könen. LGWP svingar ju gärna lite sarkastiskt åt sin forna arbetsgivare både nu och då. Det är ju den där torra sarkasmen jag gillar så mycket.

Det kommer inte upp i samma nivå som min favorittrilogi signerad LGWP, Välfärdsstatens fall, men en alldeles OK trea fick han på Goodreads. Gott så.

(apropå drönare, Persson och framförallt hans f d polare så höll jag på att smälla av när Guillou pudlade i AB häromveckan, helt skamlöst spoilade han Almedalen har fallit – jag skulle INTE vara nöjd om jag vore Lewin)

Kommentera

