Dag tre med Storytel

”Här finns ju ALLT!” tänkte jag först när jag botaniserade på Storytel, men inte riktigt.

Jag tänkte ju mest i termer av e-böcker när jag reggade mig, var bl a sugen på att börja utforska Öbergs Västerås-psykopat, men jag hittar t ex inte Djävulens tonsteg. Bygones.

Att lyssna då? Jo, när jag lyssnar mig igenom Den andra kvinnan har jag mycket svårt att sluta tänka på att jag helst hade velat äga den. På PAPPER. Det är en bok som gjord för hundöron, understrykningar och utropstecken. Mycket intressant!

Jag irriterar mig till att börja med också på uppläsningen.
mycket vacker röst, ja
mycket tydligt talat, ja
mycket SNYGG uppläsning, ja
…passar till hur jag ”ser” historien inne i min Kopfkino(*? NEJ.

Jag antar att jag vänjer mig. Nästa ljudbok jag tänker ge mig på (ni får se sen ;)) blir intressant, för den läses av författaren själv.

Andra svårigheter med ljudbok kontra papper/e-bok: när tankarna fladdrar iväg. Det gör de ofta just nu 😉 – med e/papper har jag lätt att bläddra tillbaka till den punkt där jag tappat bort mig, men ljudboken blir det värre. Jag tippar på att det också är en vanesak.

Att ha händerna fria till att hålla i sig (som jag sagt förut, att åka tunnelbana, spårvagn eller s-bahn i Berlin är stundtals lika magsnurrande som valfri attraktion på vilket tivoli som helst) är kanon, likaså det där med att blocka oljud. Stort plus på det.

*) Kopf = huvud, Kino = bio – Kopfkino är det fantastiska tyska ordet för att se bilder i huvudet

#ljudboksbuzz2015 #storytel #buzzador

6 svar

  1. ska bli spännande att höra om du vänjer dig. Jag tycker det är svårt med ljudböcker, precis av de skäl du nämner. Dessutom, och det är svårast av allt, tempot. När uppläsaren liksom smakar på varje ord, uttalar det a r t i k u l e r a t och l å n g s a m t, tappar jag tålamodet. Miljöbeskrivningar t ex, kunde gärna raskas igenom. Men, jag ska kanske göra ett försök igen, det blir ju endel timmar i bilen, och Studio Älts fixeringar vid vissa är bara intressant till en viss gräns. Sen kunde det ju vara ett sätt att få i sig skönlitteratur, en försummad genre för närvarande.

    28 maj, 2015 kl. 05:07

    • JA! Att a r t i k u l e e e e r a är ju superbra med tanke på den som kanske inte hör så bra, men för mig som precis som du stundtals speedläser förbi mindre intressanta partier blir det en utmaning. Det är svårt att hitta lagom flow!

      28 maj, 2015 kl. 06:26

  2. Vilket bra nytt ord jag fick lära mig Kopfkino. Jag kör Storytel sen ganska länge mest för att stå ut med en del tråkiga sysslor…. Men uppläsaren är verkligen viktig. Kan verkligen förhöja eller totalt förstöra. Inte alltid författaren själv är bästa uppläsaren i mina öron 🙂 Jag hissar Marie Richardsson och Katarina Ewerlöf och Christer Henriksson för all del.
    Må så gott! / Annika

    28 maj, 2015 kl. 05:17

    • Tack för tips! Vi får se om jag hittar egna favoriter, just Katarina har jag hört många prisa!

      Det som blir underligt för mig är att läsa en story sedd ur en ung östgötsk kvinnas ögon – men talad av en mycket medelålders och korrekt kvnna. Det krockar! Där kan jag tänka mig att skådespelare kan ”bli” en bok på bra sätt! Konceptet ljudbok är riktigt bra så jag hoppas att jag vänjer mig.

      28 maj, 2015 kl. 06:28

    • Och Kopfkino är toppen! Det finns en del supersmarta tyska ord bland alla de långa och bängliga. Ska se om jag kommer på några fler som jag kan sprida.

      28 maj, 2015 kl. 06:32

  3. Annika

    Jag är mottaglig för alla smarta roliga ord! De livar upp livet. Och jag sprider vidare 🙂
    fler som uppskattar.
    Håller helt med att ibland krockar det verkligen med personen i boken och uppläsaren.
    Ha en fin fredag och helg!

    29 maj, 2015 kl. 06:36

Kommentera

