Fyra minuter

Räddningen kom. Den KOM till slut. Mix förlag gav mig chansen att kräla upp lite ur chicklit-träsket (herregud, alla mina Freudianer, härom veckan skrev jag först chocklit, nu blev det cocklit – kan jag få skylla på att tangentbordet skulle behöva rensas från katthår nu igen? bokstäver försvinner och det blir fel? nehej, inte det)

9789186845179OK. Omstart. Fyra minuter. Johan Ring. Mitt återtåg in i svensk fantastik.

En alldeles vanlig flight från Salzburg till Arlanda. 150 personer ska hem till Sverige igen, eller kanske bort och se något nytt.

En alldeles vanlig svensk liten ort ute vid kusten i Småland. Veronica och Anders njuter småregnig vårkväll. Ljuset, vilken solnedgång. För inte är det väl norrsken? Lite rosa. Märkligt men vackert.

Smålänningen och storstadsbon. Veronica och hennes sambo Anders har nyss flyttat ner till Dunvik från Stockholm. Veronica äts av dåligt samvete. Varför släpade hon Anders till sin gamla hemhåla? Till en liten lägenhet ovanför en nystartad second-hand-butik som ingen vet hur den ska bära sig? Han måste ju hata det.

Samvetet tynger när det gäller farsan också. Så dags att flytta ner och visa omtanke när mamma redan dött. Det där med att starta ett nytt liv kan ta sig många uttryck, och alla har sina utmaningar. Tiden har gått sen Veronica lämnade Dunvik, ändå är allt allt ALLT precis som vanligt, inklusive byoriginalet Prästen. Kurt. Den överårige utslagne som bor kvar hos åldrad mamma och tillbringar dagarna med att försöka predika frälsning på stan. Som. Vanligt.

Sen slutar det vara vanligt. Under fyra minuter försvinner den där Swiss Air-flighten från radarn. Sen – PANG! – plogar kärran ner nosen i Lothar Nordahls potatisåker. Alla är döda, något annat är otänkbart efter en så förfärlig krasch. Väl.

Många människor känner sig märkligt dragna till olycksplatsen, och det är inte bara vanlig katastrofturism. Något vibrerar och drar i dem. Det hummar i skallen. Räddningspersonalen skyndar för att få undan vrakdelarna och när lastbilarna kommer för att föra bort det som återstår hänger aggressioner i luften. Fast nu fick de kanske inte med sig allt i de där svarta lastbilarna.

Enter: mayhem. Folk blir konstiga. Konstigare. Veronica känner att nåt är skumt men när hon allra först börjar mumla något om det blir hon avfärdad, gud vad hon ska gnälla då, fröken storstadsbo.

Fast hon kanske inte bara är gnällig.

Johan Ring presenteras som Sveriges svar på Stephen King, äääääh, varför ska vi behöva fortsätta med såna jämförelser? Svensk skräck står fint på egna ben. Johan avslöjar att han också gillar Anders Fager och det märks. Inte för att han kopierar, mer för att skräcken uttrycks i liknande ickeprecisa termer. Jo, de kan sin Lovecraft. Kombinationen svensk lantidyll, rätt ospännande vardagsliv och skräck-kaos är en favorit i sammanhanget. Jag gillar också att han varvar berättelsen i nutid med korta reportage om andra hål i verkligheten. Bermudatriangeln. Hippies som försvinner spårlöst från en partykväll i Stonehenge. Fraktskepp som flyter runt med död besättning i Malackasundet.

Undertecknad jobbade med ett projekt i Oskarhamn i ett år, så jag tror minsann att jag behöver läsa Efter stormen (textsamling om en fiktiv härdsmälta i verket) också. Jag blir alltid ohemult glad när jag hittar nya svenska skräckfynd och Johans skräck gör mig just ohemult glad. I Efter stormen skriver Johan, Caroline L Jensen (gammal favorit) och Sonja Krapu (ännu icke utforskad). Jag är taggad på skräck igen!

——————–

Bonus i Fyra minuter: en novell som heter Saken som åt upp Danny Smith. Den ska jag läsa nu.

Ett svar

  1. Ping: it’s not the size | (inte så) Anonyma Biblioholister

Kommentera

