se men inte röra, det är boktokens göra

bucherbogendetta blev ju en synnerligen trist bild på en trevlig plats, men det var en ljuvlig försommardag och mobilkameran hanterade motljuset lite so-so

Igår gjorde jag slag i saken – jag utforskade en liten del av Väst-Berlin! Jag har blivit otroligt inskränkt och tråkig och extremt ossifierad, jag älskar MIN Kiez och möööööjligen några av grannområdena, men väst – nej huuuu så tråkigt. Har bara sett Ku’damm framför mig.

lihammer2Lihammer och jag i Volkspark am Weinberg

Nu fick jag en anledning att åka dit (men jag skrattade nästan själv åt hur jag liksom bet mig fast i öst genom att sätta mig och läsa en lång stund i Volkspark am Weinberg innan jag traskade västerut) och när jag väl klev ut från S Savignyplatz så fick jag erkänna att det är ju väldigt fint där också. Det dräller av fik och matställen, roliga små butiker som INTE tillhör de vanliga kedjorna, ja – det är helt enkelt lika mycket (medelklassghetto… oj, jag skrev det!) eh… lika mycket ”stora träd, gamla hus som överlevde kriget samt folk som älskar sina kvarter och stannar och pratar med grannarna på trottoaren” som i mina hoods. Möjligen var Dr Martens-koncentrationen mycket lägre än hemma.

Jag hade stämt fikaträff med en ny bekantskap och vi skulle ses framför Bücherbogen. Han var lite sen så jag fick en anledning att ta några varv extra inne i butiken och oooooooh. En bit bort, också i valven under S-Bahn, fanns ännu en boklåda, Autorenbuchhandlung, som tycktes ha ett enormt utbud av böcker på engelska. Fantastiskt. Dussmann i all ära, men jag utökar gärna jaktmarkerna…! Igår var det dock ”se men inte röra” (på alla vis, lol, jag är eventuellt lite besvärlig att hantera för en viss ragazzo italiano som kanske inte är lika svårflörtad som jag är) och jag höll mig från att köpa något trots ett finfint reabord.

Till Savignyplatz kommer jag definitivt att återvända. Det ligger dessutom snudd på på krypavstånd från Literaturhaus.

Kommentera

