Sofia Z-4515

sofiaz4515

Idag är det Internationella Romadagen och jag läser Sofia Z-4515. Detta seriealbum från 2005 (berättelse Sofia Taikon, text Gunilla Lundgren och bild Amanda Eriksson) finns att ladda ner gratis – eller så gör man som Suzann gjorde och stödjer en gatuförsäljare genom att köpa den i Folk är folks upplaga.

Sofia Z-4515 är ett seriealbum om romer under Förintelsen och berättar om Sofia Taikons upplevelser från 2:a världskriget. Sofia var bara åtta år när hon fördes till koncentrationslägret i Auschwitz-Birkenau. Fångnumret, Z-4515, tatuerades på hennes arm. När kriget tog slut kom hon till Sverige med hjälp av Röda Korset. Då var hon fjorton år och helt ensam.

Det är inget tjockt album och Sofia undvek att tala om de allra svåraste minnena, men kvalitet och kvantitet har som bekant inte alltid någon koppling. Det som är allra svårast att ta till sig är hur ung Sofia var – hon agerar så vuxet – men det är ju så med många barn i svåra situationer. De växer upp för snabbt. Jag tänker också mycket på vandringsutställningen Don’t forget your name. The children of Auschwitz. som jag hade förmånen att se tidigare i vår.

För mig blev upplevelsen av Sofia Z-4515 lika stark som när jag läste Maus. De sista uppslagen bjussar på en faktadel som kanske inte presenterar några stora nyheter för den som läst på, men jag tyckte mycket om att få läsa mer om Sofia. Fakta är fakta. Det är människorna som levde – överlevde – mitt i ”fakta” som rör mig.

Jag planerar alltid nya helgresor och Krakow står högt upp på listan. Att besöka Auschwitz är naturligtvis ett måste den dag det blir av.

Det här seriealbumet låg i mitt klimakteriekossepaket från Suz. TACK Suzann för denna läsupplevelse!

Kommentera

