BBC Helsinki 2015 – fyra veckor kvar!

Nu har jag äntligen köpt och laddat ner Kjell Westös Där vi en gång gått (tur att den plötsligt fanns som e-bok, det var svårt att få tag i pappersvarianten…!) och läser och längtar till mitten av april. Vi ska ju gå där då, i fotspåren, på en guidad tur. Och ska ska vi äta och dricka gott och bara HÄNGA. I BBC-gänget finns en bunt människor som jag tycker så illans mycket om. Westö är sekundär (sorry Westö)! Jag har börjat läsa flera böcker av denne författare tidigare, men aldrig kommit i mål med en enda. Jag är för simpel, eller kräver för simpel underhållning (med betoning på underhållning) när jag läser skönlitteratur, antar jag. Boken jag började på nu är den som fångat mig bäst hittills. Det är bra.

Jag läser fortfarande om Helsinki i min lilla tyska guidebok också, jag har såklart hakat upp mig på centralstationen, jag ser så otroligt mycket fram emot att njuta av den. Mäktig nationalromantisk arkitektur signerad Saarinen. Lär kolla lite metro också så att jag kan infoga ännu en tunnelbanekarta i samlingen. Det är nästan femton år sedan jag senast var i stan (jag var där mitt i smällkalla vintern med en bunt kunder från Sri Lanka, de frös men uppskattade det!), så det blir lite av en nyupptäckt. Snart…!

9 svar

  1. Åh, jag gillar Westös böcker, särskild den senaste jag läste Hägring 38. Och jag gillar Helsingfors. En period var jag där nästan varje vecka och hann med att se en hel del.

    22 mars, 2015 kl. 20:11

    • Det är en väldigt häftig stad! Åh, jag VILL komma in i Hägring 38, jag hade den som pendlarbok ett tag men det klickade inte. Har hört fler som fått ge den två försök innan den gått hela vägen in, så jag har inte gett upp den. Kommer ta med den till Helsinki så att jag kan få den signerad OM det blir så att vi springer på Westö himself… 😉

      22 mars, 2015 kl. 20:19

      • Tror att han både bor i Stockholm och Helsingfors. Men jag har då aldrig sprungit på honom på stan.

        22 mars, 2015 kl. 20:48

      • Det ryktas att han dyker upp på de där specialvandringarna ibland. Vi får se.

        22 mars, 2015 kl. 20:51

      • Håller tummarna!

        22 mars, 2015 kl. 20:54

  2. Siv

    Heh, jag hoppas att Westö INTE dyker upp för jag vill inte träffa mina stora idoler – tänk om han är odräglig och hemsk?
    När anländer du till stan för BBC? Jag har bokat hotell för bara en natt, men funderar på att åka till Hfors redan på fredag och sova över hos brorsan, det blir så tidig avfärd på lördag annars.

    23 mars, 2015 kl. 07:30

    • Kommer fredag em, tänkte tågnörda som en galning då så att jag slipper känna stress på lördagen. Vi kan ju se om vi hinner ses om du sover hos brorsan?

      23 mars, 2015 kl. 08:43

      • Siv

        Jo, det kan vi absolut! Jag kan t.o.m. tänka mig att tågnörda lite, åtminstone järnvägsstationen som intresserar ur ett arkitektoniskt perspektiv. Jag har faktiskt aldrig fotat den…

        23 mars, 2015 kl. 09:44

      • Hoppades lite på det!! 😀

        23 mars, 2015 kl. 10:18

Kommentera

