nu ska vi prata könsroller

ÅÅÅÅÅÅH. Ni vet jag är mellonörd, hur ickecoolt det än är, och jag har varit överlycklig över att kunna se svtplay. Hade tappat hoppet om att årets upplaga skulle erbjuda nåt som fångade mig (älskade Mariette, men trodde inte Europa skulle se det enooooorma) när Måns klev upp. Hans inledande lite sura och för låga toner fick mig att ta mig för pannan. Countrystuk? Really? Nöööö! (nej, Berlinslang)

Så brakade det igång. GODDAMN. Han ÄR tonsäker och det är en arenalåt av stora mått, animeringen må vara stulen – precis som låten – men vi talar om ett evenemang där samtliga tittare skulle kunna sitta med en bingobricka och peta ner stulna referenser till SAMTLIGA låtar. JAG ÄLSKADE HEROES! ÄLSKAR! Jag var knappast ensam.

Så, vad hände då, kl 22.05 när resultatet stod klart? Ett antal medelålders singelmän i min feed började skriva om ”jag trodde detta skulle vara en tävling i musik” och ”hur många kvinnor röstade med fi…?”. De lät EXAKT sådär avundsjuka som vi kvinnor brukar sägas vara när vi på minsta vis kritiserar kvinnor som är yngre än oss. Tillåt mig storskratta. Min fiffi höll för ordningens skull på Mariette (om jag nu ska behöva redovisa vad fiffi tycker, jag gör det den här gången), men jag ville fortfarande att Måns skulle åka till Wien. Han ser bra ut, men inte SÅ bra ut, och han är på tok för ung för att vara intressant för mig. 28, uhääää. Mariette är 32, så hon är också för ung rent tekniskt. Å andra sidan så sa en av mina manliga och normalt sett intelligenta och varmhjärtade vänner ”hon är ju inte direkt pur-ung” om Dinah Nah. Dinah Nah är 34. In te direkt pur-ung. Nä, det förstås, inte i jämförelse med den 16-åriga Isa som är otroligt vacker och förmodligen begapades av ganska många män.

Normer och standarder. Återkommer alltid till det och diskuterar det ofta med mina dejter (yes, det är jag det, jag blir kompis med 96% av männen och så snart ”näää, vi känner ingen gnista” har etablerats så har vi övergått till att diskutera dejting-fenomenet som sådant och sajten där vi hittade varandra. Varje gång har jag frågat om de råkar ut för samma sak som jag – att de får tämligen nasty och indiskreta påstötningar från åt helvete för gamla och oattraktiva (då talar vi inte purt utseende) människor – men de har sagt att nej, det är ganska ovanligt. Problemet DE har är snarare att ungefär en tredjedel av kvinnorna som kontaktar dem visar sig vara prostituerade. Det är MÅNGA män i min ålder som letar unga kvinnor för att de hoppas kunna få ett barn/en ny kull barn. Jag kontaktas dessutom av åt helvete för unga (och ofta snygga) män som nog tänker att jag är ett enkelt och tacksamt ligg. Det är jag inte.

Mitt äldsta ex som jag hade ett långt on-off-förhållande med är tolv år äldre än jag, men han var HAN och jag struntade i åldern efter första veckans angstande (jag var 30 och han var 42). Senaste exet var nio år yngre än jag, där angstade jag lite längre, men åldern var sällan det stora problemet där heller. När jag lite elakt talar om att många män som tror sig vara mannen för mig är alldeles för oattraktiva så är det inte en elak utsaga baserad enbart på utseende, det är totalpaketet. Alla har vi väl önskemål? Jag vill hitta nån som är ungefär där jag är i livet intellektuellt, mognadsmässigt, yrkesmässigt, levnadsmässigt. Ingen av killarna jag dejtat hittills har varit traditionellt snygga, men de har inte varit motbjudande heller. De har varit smarta och roliga. Från jättesmala till jättetjocka. Från renrakade till VÄLDIGT lurviga.

Jag vet inte. Jag blev bara så road igår. Jag säger inte att det är för att vi kvinnor är ädlare som vi inte skickar skamliga förslag oftare än vi gör, jag säger att det kanske är ett utslag av den där normen. Den norm som gör att män i min krets nu blir kränkta av sånt som vi kvinnor inte ens höjer på ögonbrynen åt längre. Det är intressant.

PS intressant också att ingen av de kränkta männen skrev om homosexuella män som röstade med kuken. Antingen så tänkte de inte ens så långt, eller så vågade de inte vara så politiskt inkorrekta. Nu krullar sig hjärnan. Hur ska vi hantera de lesbiska som röstade på Måns?

2 svar

  1. Japp jag sa på ett tidigt stadium av mellofinalen att det är nog dags för Mums-mums att börja träna för klassikern. Det var ju det han lovade att genomföra om han knep första platsen och det gjorde han såklart. Oavsett ålder etc han var bara bäst helt enkelt.
    Till min stora glädje 🙂 Linus på linjen figurerna var ju också så bra 😉

    15 mars, 2015 kl. 21:32

  2. Ja ja, efter sig själv dömer man andra! Och det där med ”Du är bara avundsjuk för att hon är så snygg!” får mig att gå i taket – även om det nu är rätt länge sedan jag utsattes för en sådan kommentar. Du ser, jag går fortfarande i taket, efter alla dessa år.

    20 mars, 2015 kl. 18:42

Kommentera

