saker som fick mig att glömma att sätta in kaffekoppen i kaffemaskinen

banksy

Av alla bilder som spritts efter terrordådet i Paris så är nog detta min favorit. Den påstås vara Banksys. Jag skriver ”påstås” för i Banksys fall känns det som om man aldrig kan vara säker, jag har sett många kanongrejor med hans namn på – felaktigt – men de får helt enkelt större spridning med förment Banksystämpel.

(edit: det tog bara nån dag till så visste alla att NEEEEEEJ, det var inte Banksy)

Charlie Hebdo publicerade ibland bilder av en karaktär som vi normalt (vi som i de där omtalade 87%) tycker är hets mot folkgrupp i Sverige. Muhammedkarikatyrerna till exempel. Jag såg inte många i min fb-feed som gillade dem. Charlie är en vänstertidning vars satir går åt alla håll.

Jag kan inte sluta fundera på hur många av oss som hade postat sorgsna poster om döden av det fria ordet om det hade varit en mer högerorienterad satirtidning som drabbats. Ens om de inte publicerat ”nåt värre” än sagda Muhammedkarikatyrer samt sarkasm om IS-ledaren. Om de publicerat exakt samma sorts satir mot islam, hade alla gått man ur huse för att värna det fria ordet då? Det funderar jag mycket på. Jag vet att en del av oss – ja, de hade absolut gjort det, men långt från alla.

Vad tror du?

7 svar

  1. Siv

    Jag tror definitivt inte att protesterna hade varit lika starka.
    Här hos oss har Sannfinländarnas partikansli attackerats flera gånger, fönster har slagits sönder och det har klottrats på väggar. Reaktionen har varit sval, några notiser i tidningarna. Jag tror inte att det hade varit lika tyst om det varit Vänsterpartiets motsvarande lokal.
    Jag tycker inte om Sannfinnländarnas politik, men partiet har banne mig rätt att finnas till utan att bli utsatt för stenkastning.

    8 januari, 2015 kl. 12:21

  2. S.

    Här i Svedala är en annan inställning till yttrandefrihet.
    Här listas några exempel på hur konst antingen dras tillbaka eller förhandscensureras: http://nyheter24.se/debatt/785276-ivar-arpi-alla-svenska-tidningar-borde-av-solidaritet-publicera-charlie-hebdos-satir

    11 januari, 2015 kl. 11:10

    • Intressant! Undrar om vi behöver revidera lagstiftningen om hets mot folkgrupp – eller tillämpandet av den? – om vi ska klara av den där yttrandefriheten?

      13 januari, 2015 kl. 05:42

  3. S.

    Mmm, det bästa hade varit att revidera svensk Hets Mot Folkgrupp att även gälla internationellt. Om 87% av Sveriges befolkning tycker att bilderna Charlie Hebdo publicerade är Hets Mot Folkgrupp är det minst sagt odemokratiskt att man inte skulle kunna lagföra dem för sina teckningar.

    13 januari, 2015 kl. 09:20

    • Fast så tänker vi nog inte.

      13 januari, 2015 kl. 09:22

  4. Ja. OK. Jag medger att jag uttryckte mig naivt. Men det går runt i skallen. Hur vill vi ha det? Hur vill jag ha det? Jag är clueless.

    13 januari, 2015 kl. 12:25

Kommentera

