första januari – Karl Marx Allee

Det finns ett gammalt skrock som påstår att som man spenderar första januari – ja, så sätts tonen för resten av året varför man bör se till att vara ren och fin och duktig i ett välstädat hem yada yada. Ska man gå efter det blir detta ett lysande år ty jag vaknade tidigt (vilket kanske i sig inte var så bra eftersom det var full fart på bomber, raketer och ambulanser/brandbilar till och från brandstationen tre hus bort fram till kl 4 på morgonen) och hann därmed plocka undan och göra fint hemma innan jag drog ut på långpromenad – i SOLSKEN.

Hade på förhand lagt ut en rutt från mina hoods ner till Alexanderplatz och sen vidare på Karl Marx Alle fram till Frankfurter Tor och sen långa ”ringvägen” tillbaka hem igen. Ska ta och mäta hur långt det blev sen, men jag höll ett attans tempo förutom alla täta fotostopp. Riktigt skönt att vädra ur hjärnan 😉

(1,5 mil blev det ser jag nu – inget förkrossande tempo med tanke på 2 h 45 minuter men om man räknar bort alla fotostopp och detours så höll jag nog rätt bra tempo när jag väl gick ;))

150101

150101a

150101b

150101c

150101d

150101e

150101f

150101g

150101h

Det var som sagt en finfin promenad, men jag var kanske inte JÄTTEIMPAD av Karl Marx Allee, det var som en blekare version av de pampigare kvarteren i Moskva (”designed to make you feel REALLY small”), kan dock ana att promenaden är roligare en annan dag när inte allt är igenbommat p g a helgdag. Hittade många ställen där jag hade velat gå in, så det får bli återbesök längre fram i vår.

————————–

För drygt två år sedan så läste jag Ricarda Junges ”Stalinhusen”, en snyggt exekverad spökhistoria som utspelas i trakterna (denna breda boulevard brukade heta Stalin Allee, men den karln är som bekant inte längre värst politiskt korrekt) – läs mer om den här.

Kommentera

