Oksanen – jo, hon finns på listan

Min barndomsvän Karin har gjort några stora förändringar i sitt liv som medelålders. En av dem är att följa en gammal dröm och börja spela teater. Jag har följt hennes äventyr i Folkteatern Järnet på avstånd, det har sett spännande ut i flera år, men just NU bränner det till riktigt ordentligt när hennes grupp kör en avskalad version av Oksanens Utrensning på Gjuteriet i Karlstad. Jag är stolt och glad och hade gärna sett resultatet.

Jag har fortfarande inte läst Oksanen. Jo, jag vill och jag borde. Jag ska. Jag vet bara inte när.

——–

…och jag som inte ens läser något annat än jobbmaterial varje dag längre (!!!) har fått en utmaning från Breakfast Book Club. Sisterhood of the World Bloggers Award. Det låter det! Vojne!

Jag är HELT fel person att svara på sånt här nu, jag är så stressad och tankspridd att jag inte ens är säker på vad jag gjorde igår. Jo en sak vet jag att jag gorde, eller inte gjorde (straight outta bekännelserna på fejjan):

”Vaknade mitt i natten igen och kunde inte somna om. Seeeeeeg morgon, trött och sunkig. Haltade iväg till tåget med min trasiga vadmuskel och tänkte mig inte för, var glad nog att jag tog rätt tåg (på den nivån var det). Ja men SJÄLVKLART hade jag glömt att månadskortet gick ut igår och SJÄLVKLART var det kontroll imorse. 40 euro i reda pengar, och skammen? Priceless f*ck f*ck f*ck. Nu kan dagen bara bli bättre, eller hur?”

(har varit vaken sen tre inatt också, så vad jag ska göra för tok IDAG vill jag inte ens veta)

1. Din favoritbok för tio år sen?

Oh kära, jag har faktiskt ingen aning. Instinktivt – tio år sedan… jag pluggade medicin och minns att jag älskade två böcker som jag fick av Cecilia: Mutants och Stiff. Jo, men vi tar dem!

2. Bästa memoar/biografi?

Aaaaaahaha, memoar… minne… nu var vi där igen. Det får bli en bok som jag fick av Cecilia IGEN. Det är en sorts biografi, på naturveteskapsnördigt vis: Den odödliga Henrietta Lacks.

3. Vilken bok önskar du dig i julklapp?

Jag kommer nog att bojkotta julen i år, och borde väl inte ens tänka i termer av julklappar, men om jag skulle önska mig nån bok överhuvudtaget under en period när det är flera månader sedan jag senast läste ut en dito så kan nog Lena Anderssons senaste ligga bra till. Eller Malin Elmlids The Bread Exchange – Malin bor här i Berlin och är bästis med en av mina närmaste vänner (men nej, vi har inte träffats än trots att A har pratat om att sammanföra oss) och hennes idé med The Bread Exchange är ljuvlig.

4. Läsplatta eller pappersbok?

PAPPER! Jag är oförbätterlig på den punkten.

5. Att lyssna på böcker, hur är det?

Det är förmodligen toppen, men ingenting som jag har fastnat för. Jag har provat några gånger men det har inte givit mersmak.

6. Hur sorterar du dina böcker?

Skön: bokstavsordning: Fack: nån sorts egen ordning. Väldigt egen 😉

7. Vad använder du som bokmärke?

Hundöron (den syndiga bokvarianten, jag skär inte öronen av kötthundar), boardingkort, kvitton, vykort. Det som finns till hands. Mina egna privata böcker utsätts dessutom vääääldigt ofta för den ryggbrytande tortyr som det innebär att ligga uppslagen och utfläkt veckor i sträck. Gärna i en vinglig hög med fler böcker i samma ohyggligt plågsamma sits.

8. Vilken facklitteratur läser du?

Just nu är det snudd på uteslutande böcker om Berlin (what a surprise), men i det förflutna har det varit London underground-nörderier, medicinhistoria, böcker om kartor, böcker om Henry VIII – you name it. Snöar in på saker rejält. Kör rejset. Snöar in på nästa sak. Kör det rejset. Njuter hela vägen och klår de flesta i TP.

9. Vilka språk förutom svenska läser du skönlitteratur på?

Engelska. Gör spridda försök på tyska men saknar fortfarande uthålligheten och tålamodet.

10. Ge mig ett boktips!

Du ska faktiskt utmana dig själv på många vis och läsa The Reapers are the Angels av Alden Bell.

Det här skickas vidare också – men jag passar den utmaningen eftersom jag just nu inte läser en enda bokblogg regelbundet. Den som vill svara svarar, men jag hittar inte på några nya frågor – ta samma frågor som jag fick om du vill. Den som vill kan länka sitt svar i kommentarsfältet.

4 svar

  1. Toppen toppen! Och en zombie-boktips också. =)

    19 november, 2014 kl. 11:52

    • Jaa, fast mer av ”stark kvinnoskildring” än zåmbisar, faktiskt.

      19 november, 2014 kl. 11:57

  2. Kurt

    Eftersom Finland var ehrengast på bokmässan i år, så finns ju i stort sett alla Oksanens böcker nu på Tyska!

    20 november, 2014 kl. 10:32

  3. Den odödliga Henrietta Lacks var verkligen otroligt bra.

    9 februari, 2015 kl. 10:22

Kommentera

