Dagen efter

Coolt, Frau Merkel står framför en 25 år gammal bild av mitt hus 🙂

Jag kom tyvärr tillbaka hem så sent (runt 22.30) att festen redan var över. Bernauer Strasse kantades av tomma champagneflaskor, så jag tippar på att det gått rätt vilt till. Enstaka ballonghållare stod kvar, men med sammanlagt 30 kg packning var det inte läge att sno med sig en hem 😉

141109

Helgen i Sverige var både jobbig och mysig. Jobbigt var att komma hem till ett fullständigt utkylt hus sent på fredag kväll (gissa hur lång tid det tar att värma upp ett nästan hundra år gammalt kråkslott i trä?) men jag fick väl arbeta mig varm då. Hade deadline runt lunch på lördag, sedan skulle jag in till stan för bl a klippning.

Jobbade halva natten och fortsatte igen kl 7 på morgonen.

Jag hann, och jag hittade det viktigaste (mammas vigselringar). Hann också plocka ihop alla pysselgrejor som vännen Titti skulle ärva, samt lite målargrejor till min väns dotter och lite böcker och småprylar till honom själv. Lite komplicerat blev det när min sista resväska (den hade varit kvar i Sura fram till nu) visade sig vara trasig, jag fick packa lite so-so och sedan köpa en ny väska det första jag gjorde när jag kom in till Västerås. Packade om på golvet hos min frisör.

Ville inte spendera en minut till i huset när allt var klart, så jag fick bo sista dygnet hos min fina vän. Lika mysigt som alltid, speciellt att sitta och titta på ljuvliga gamla bilder av hans mormor/morfar och farmor/farfar i Italien. Vi bakade och fixade pizza (jag tycker att jag har cojones som vågar göra pizza till en italiano – om än en dito som är född och uppvuxen i Sverige – men han tyckte faktiskt att min specialvariant var god och ska man gå efter hans ansiktsuttryck så ljög han inte ens) och jag njöt av att få vara i ett hus som är varmt på alla sätt och vis. Han är en människa som uppskattar vackra gamla ting så jag fick uppleva det underbara att en del av mammas saker (bl a en vacker gammal stol) som jag trodde skulle behöva skickas till tippen istället får ett nytt hem framför kaminen hemma hos honom. Mamma skulle ha älskat det.

Jag är en mycket lycklig människa som har så bra vänner. Jag ältar det (om man nu kan säga älta om något som är positivt) för det vill jag aldrig glömma bort mitt i all stress. Jag hann NÄSTAN med allt jag ville. Råkade som sagt få med mig 30 kg packning ner (sista paniken) men Air Berlin var snälla och satte inte dit mig. Om jag råkade omvärdera en bunt böcker som jag tidigare sorterat bort? Uhum…. 🙂 Men jag KÖPTE åtminstone inga nya.

141109a

Julkaffe och saltlakrits. Julen är räddad 😉

Ett svar

  1. Marie i Skåne

    Vilken helg. Både arbets och känslomässigt. Jag fick det till att där var ballonger kvar sen firandet och tyckte du kunde bundit fast en i väskan så den svävade hem och du slapp bära den. Ha en bra vecka!!

    11 november, 2014 kl. 14:36

Kommentera

