Den brända jordens taktik

Ni kanske minns den stora skogsbrasan i somras? Som värst var den drygt en mil från vårt hus, det läskiga var att det blåste hårt och en stund spred den sig snabbt på grund av vinden och hoppade t o m över en sjö. Nu gick det bra för oss men blev en tragedi för andra.

Bara någon vecka efter att det värsta hade släckts postade någon en bild på facebook. Bland förkolnade skogsrester blommade en näva – tror jag att det var – som gör just det: växer upp väldigt snabbt efter en brand. Svedjebruk nyttjades förr. Det blir fin jord av det.

Detta har ingenting med den brända jordens taktik att göra (åtminstone ingenting som jag har lust att analysera sönder just nu) men det var en överskrift omöjlig att motstå vart fall. Kan inte påstå att jag blommar heller men jag tänker på den där Brandnävan och hoppas att min jord blir näringsrik också på nåt vis av att behöva bryta upp från Sverige. All in på Berlin!

Just nu varvar jag en fantastisk bok om Hannah Arendt med en extremt snyggt exekverad Nesser (jag kan se det rent tekniskt, men orkar inte ta mig in i den), men läsningen går trögt så det tar nog en stund innan jag kläcker ur mig några långa omdömen igen. Istället hetskonsumerar jag House of Cards i DVD-form. Älskar. Har tråkigt nog vräkt i mig hela säsong två snart så vi får se vad jag klämmer efter det. Blir nog Breaking bad. För några dagar sedan muttrade jag över att Netflix måste ses via VPN i Tyskland (förresten påstår många att de bara har skit ändå?) men dagen efter kom nyheten att Netflix lanseras i… Tyskland.

Berlinvintern är grå och kall, men på nåt vis ska jag nog sysselsätta mig. Har två middagsdejter inplanerade med två unga snygga män kommande veckor, men innan du spärrar upp ögonen vill jag meddela att de redan har… pojkvänner. Jag får bli chic lit-klyschan – ni vet, alla bögar ska ha åtminstone en tjock och flåshurtigt rolig singelväninna med snuskig humor. Det är jag det.

2 svar

  1. Kaj Bjerlöw

    Trots faran att du ev skulle få för dig att jag är en potentiell giftaskandidat vilket jag inte är så vill jag bara konstatera följande.
    Den som vinner ditt hjärta är att betrakta som en lyckans ost. Det är mitt omdöme efter att följt dina betraktelser av livet,litteraturen o de glädjeämnen vi har tillgång till under vår korta tid på jorden.

    18 september, 2014 kl. 08:57

  2. Kristin

    Livets upp- och nedgångar.. Du har allt mitt stöd och omtanke på avstånd som du vet. Vad gäller Netflix så är det mest sorkarna som tittar på det hos oss (vilket gör att vår favoritlista ser ut därefter. Blev LITE stressad den dagen Nicodemus dock upptäckte Orange is the new black i favoritlistan och klickade igång det. Inte RIKTIGT vad jag känner att min sjuåring ska se) men en och anna bra serie finns det, och filmer likaså. Vi såg Argo häromdagen, gillade den skarpt. Här är en bunt andra tips:
    http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/netflix-50-basta-filmer-enligt-dns-filmredaktor/

    Förresten, om du vill får du gärna ge mig din Berlinadress – vem vet, någon gång kanske jag snavar över något Sivigt och vill skicka en present 🙂

    19 september, 2014 kl. 13:29

Kommentera

