Vassa föremål

Minns ni hur jag lovebombade Gillian Flynns Sharp Objects men samtidigt konstaterade att den gamla svenska översättningen verkade vara svår att få tag i? Nu är den inte det, tack vare Modernista! Vassa föremål finns att köpa igen (igen och igen, den hette Vass egg i förra utgåvan, dessutom översatt av en annan översättare på ett annat förlag).

Det här är min favorit-Flynn så nyutgåvan är en välgärning. Jentas förlag hittade denna pärla redan 2006 – Flynn hade ännu inte börjat booma – så det är bra att det verkar ha löst sig fint med transfer av rättigheter. Min inre språknörd tycker att det hade varit skoj att jämföra de båda översättningarna, men det får bli i ett annat liv.

4 svar

  1. kaj Bjerlöw

    Har just läst den, efter dina rekommendationer så nu har jag läst alla tre. Förundras gång på gång hur en så vän varelse kan få till det så ruggigt bra o . . . ja ruggigt. Har lyssnat på intervjuer på youtube och ser en leende snygg tjej som inuti måste ha en oerhört mörk sida.
    Fantastiskt stort tack att du lurade in mig på Flynn-spåret.Gone girl ska ju snart filmas. Blir alltid så förbannat besviken på filmatiseringar men,men nog blir jag nyfiken.
    Nu läser jag Vargas ” den blygsamme hjälten” En pärla som du bara ”måste” uppleva.

    9 september, 2014 kl. 11:44

    • Japp, Vargas är attans bra.

      9 september, 2014 kl. 19:03

  2. kaj Bjerlöw

    Har du läst ”kriget vid världens ände” ? Så storslagen och så förbaskat grym.
    Ja Vargas är stor.

    10 september, 2014 kl. 14:58

  3. Har vassa föremål liggande i högen som skall läsas härnäst.

    15 september, 2014 kl. 15:13

Kommentera

