första helgen snart till ända

ekocafe

Jag har gått och gått och gått och gått och gått. Hur ska en annars lära känna en stad? Prenzlberg är en stad i sig, med många slingriga gator och massor att se. Som tur är så dräller det av caféer också, så det är alltid lätt att ta en vätskepaus och plocka upp väskboken en stund. Helgens väskbok har varit en Murakami (om en kvinna som sitter och läser på en restaurang, meta-läsa-på-fik m a o ;)) men fr o m imorgon återgår jag nog till min John Greene igen, den har varit S-Bahnbok. Att matcha bok med med situation är omistligt, det vet ju alla. Hmf.

Idag satt jag en stund i solen (just då, det har hunnit både regna och blåsa halv storm dessutom) med en Milchkaffee på Danziger Strasse. Superduper-ekologiskt-biodynamiskt-yadayada-de-luxe och så efter en stund kom ägaren ut och satte sig och bolmade ciggisar bredvid mig. Hum hum. Ska inte spekulera i om det möjligen var biodynamiskt röka eller ej.

allwg

”Alles wird gut, Cherie” i form av Berlins berömda TV-torn. Allt ordnar sig. Denna lilla dekal snubblade jag över redan första kvällen och den, eller snarare dess budskap, har följt mig sedan dess. ”Ta’t lugnt. Det löser sig.” – och det har det gjort hittills.

jordg

Annat som gifter sig bra med sol och böcker: jordgubbar. Jag kom till lördagsmarknaden på Winterfeldplatz (nej GoT-galningar – inte Winterfell. skulle jag ha gjort den referensen? hum. näääedå.) en kort stund innan handlare började packa ihop, så det var bara att fynda.

tblas

…och så har jag lite nya bilder till min samling ”folk som läser på och omkring allmänna transportmedel”. Jag älskar att smygkolla vad folk läser. I fredags på S25:an hem satt en kvinna och en man och diskuterade böcker och det var så roligt att tjuvlyssna. Han läste Murakamis IQ84, vad hon läste uppfattade jag inte.

Lämna en kommentar