Lonely Planet, Berlin

lpberlin

Efter så många kortresor under så många år bestämde jag mig för att köpa den trots allt: Lonely Planet Berlin. När jag började (jobb-)resa en gång i tiden var utbudet ganska klent, då var det LP som regerade. Min första LP köpte jag när jag skulle till Kina 1998 (det fanns nog ingen marknad för en Kuwait-upplaga när jag for dit 1993, även om jag HUNGRADE efter info) och sedan var det det som gällde i ganska många år, men för tio år sedan började något hända, allt fler förlag gav ut handböcker med samma detaljerade information men de strösslade dessutom FÄRG. BILDER. LP hade enstaka uppslag med bilder, men jag saknade den luftighet och det omedelbara blickfång som bilder insprängda i text ger. Jag började knarka Reseförlagets guider istället.

Det var ren tur att jag trots allt bläddrade i den här, för nu inser jag att LP har spottat upp sig lite i konkurrensen. Plötsligt serveras deras (alltid knivskarpa) tips på ett för mig estetiskt tilltalande vis. Den här får åka med till Berlin!

Nej, jag behöver ingen guide som tar mig till de mest kända sevärdheterna, men jag vill upptäcka småstäderna i utkanten av stan. Jag ”kan” inte Friedrichshain alls, Kreuzberg kan jag aningens mer om men ändå för lite. I Prenzlberg har jag vandrat många mil, men det finns ändå nya saker att upptäcka. Jag ska ner och jobba, det blir långa dagar, men för att inte alldeles sega ihop på hotellrummet så vill jag försöka ge mig själv små beting. Jag vill inte slösa bort veckorna på att vara i en görspännande stad utan att leva den. Inga gigantiska grejor (jag ska ju leva ”vardag” trots allt), men något litet – åtminstone fem småsaker i veckan ska jag se. Nån större grej på helgen.

Som hemmaläsning vill jag ge LP Berlin 4,5 boktoksflin av 5. Vi får se hur den fungerar på plats.

Kommentera

