dagens loot och en nyhetsvända

131205a

Jag bara slant… förlåt, SLANK in på Akademibokhandeln på lunchen. OJ. Böckerna hoppade på mig.

Jag har länge tvekat – törs jag läsa I kroppen min? Hopp och förtvivlan och cellgiftsbehandlingar och döden – det är kanske lite för nära. För nyss. Å andra sidan: just därför. En bok kan jag – till skillnad från Verkliga Livet – lägga åt sidan och vila en stund från.

Otsukas Vi kom över havet är kommande frullebok i BBC, jag kan inte komma på bokfrukosten men jag kan ju sympatiläsa ändå!

Matmolekyler har jag varit nyfiken på länge, nörderi für alle är min melodi i alla lägen och går det att nörda till matlagning OCKSÅ så vill jag naturligtvis göra det!

131205b
Old news: jag gillar uppstickare i form av nya förlag OCH jag gillar serieromaner, gärna med skräck-/fantastiktema.

Pure news: Dylan Dog – åter på svenska – från Ades Media kombinerar de där två bra-sakerna. Finns hos välsorterade boklådor (jag älskade det faktum att en butik i lilla goa MUNKFORS fanns bland säljställena), eller så kan du t ex handla hos Apart Förlag. Är du snabb får du en bonusutgåva med på köpet.

Seriemördare, London, snygg detektiv. Jag längtar efter helg så att jag kan hetsläsa. Återkommer med utlåtande.

—————–

swezom

Swedish Zombie-ligan har inte bara ny header signerad Lars Krantz, de länkar till ett intressant panelsamtal om Feminism, sci-fi och fantasy också. Karin Tidbeck och Nene Ormes samtalar under ledning av Linda Borgström.

—————–

The Guardian listar bästa sf-böckerna från 2013. Jag har slängt ett getöga. Nej, OK, jag har kanske läst lite noggrannare än så, kollat om jag redan har något (det har jag, darling Atwood finns med), men jag har inte vågat läsa allt än. Jag bör vila lite från bokbeställningarna nu.

Apropå sf och bra böcker så lade SF-bokhandeln ut en kul poll på fb för några dagar sen.

Har ni någon gång läst en bok ni tyckt varit bra men ändå misslyckats med att läsa klart, trots att ni äger boken (andras böcker som ska lämnas tillbaka räknas inte)? Och varför lästes den aldrig klart? /David

Mitt svar blev Cronins The Passage och Kings Under the Dome. Jag glömde Anna Starobinets Den levande. Så bra så bra, den ligger vid sängen, jag läser ibland, men den är för svår för mig nu. Jag är för splittrad. Starobinets rör sig i så många dimensioner samtidigt att jag inte klarar av att hänga med. Har jag gett upp den? Absolut inte. Jag bara väntar på att hjärnan ska vakna till igen. Förr eller senare måste det ske. (Jag har naturligtvis övergivit fler bra böcker, men hos SF-bokhandeln landar jag gärna i fantastiktänket.)

Vilket är ditt svar? Oavsett genre?

8 svar

  1. Cecilia i Houston

    Inte SF, men jag borjade pa Wolf Hall for over ett ar sedan, gillade men den blev liggande efter 150 sidor. Det ar nog samma lika har, jag kanner oftast att jag inte klarar av att hanga med – eller sa kanner jag inte for att lasa en (viktmassigt) tung bok eftersom jag ar radd for att fa blodig nasa en sen natt :-). En nyarsbok kanske da jag ser fram emot att gora INGENTING forutom att ligga i soffan/pa sangen och LASA.

    5 december, 2013 kl. 23:19

    • Jaaa, den! Den ligger oläst här också. Jag BORDE sluka Henry VIIII. Vi hoppas på ett luuuuuugnt bokligt nyårsfirande!

      Och du – grattis på födelsedagen!

      6 december, 2013 kl. 06:04

      • Cecilia i Houston

        Tack! Det var perfekt utdelning nu pa morgonen – en hog med bocker! Bla senaste Atwoood och Donna Tartt. Mmmm, ostord ledighet later annu mer nodvandigt nu…

        6 december, 2013 kl. 13:25

      • Det är smart att gifta sig med en medboktok som är utrustad med bra smak!

        6 december, 2013 kl. 18:32

      • Cecilia i Houston

        Ocksa strategiskt att precis haft mamma pa besok. Hon hade med sig harda paket fran hela familjen…

        6 december, 2013 kl. 19:54

      • Mysigt!

        6 december, 2013 kl. 19:56

  2. Modigt. Jag har inte vågat Gidlund än, i någon form. Mitt svar på frågan: Blonde – JCO, den var inte rätt då när jag började läsa men nu plöjer jag den. Och älskar!

    6 december, 2013 kl. 07:12

    • Blonde – åh, den läste jag första gången mamma blev sjuk, den var perfekt verklighetsflykt då.

      Vi får se hur det går med Gidlund. Den blir inte direkt strandlektyr, passar på att klämma den nån ensam-hemma-helg tror jag…

      6 december, 2013 kl. 18:33

Kommentera

