you had me at hello

Om jag finge en tia för varje gång jag sagt ”varför segade jag så länge…?” om en fantastisk författare så skulle jag kunna köpa MASSOR av böcker.

Um. Vänta nu. Det gör jag ju redan.

KimThuyNåväl: Kim Thúy. JISSES! Jag skulle läsa brittisk deckare igår, men insåg att det är mindre än 50 dagar kvar tills vi åker till Vietnam och ääääär det inte dags att ta tag i Ru? Jo. Det var det. Pocketutgåvan är liten och lätt, egentligen den perfekta sänglitteraturen för en sådan som jag – som vaknade fyra på natten, för pigg för att somna om men för trött för att vilja riskera att få en tung bok i nyllet om undret (att jag skulle somna om) skulle ske.

Foto: © Benoît Levac

Jag har redan kommit ut som hundörevikare (i mina egna böcker, mind you), men jag viker inte öron där jag är, jag viker små små öron högst upp på de sidor jag vill återkomma till. Sidan 19 till exempel:

”Min första lärarinna i Kanada ledsagade oss, de sju yngsta bland vietnameserna, när vi skulle ta oss över bron till nutiden.”

(att som lärare få ledsaga över bron till nutiden. åh! ÅH!)



”Vi blev som hypnotiserade av hennes runda höfter och svällande bakdel som gungade rogivande i sakta mak. Likt en ankmamma vaggade hon framför oss och visade vägen mot den trygga hamn där vi skulle få bli barn på nytt, vanliga barn omgivna av färger, teckningar och bagateller. Jag kommer alltid att vara henne tacksam för att hon tände en första längtan i mitt immigranthjärta, nämligen att kunna svänga på rumpfläsket så som hon gjorde.”

(…få bli vanliga barn omgivna av färger, teckningar och bagateller. är det mycket patetiskt att pipa fram ännu ett ”ååååh”?)

Min ymniga ändalykt knorvlar ihop sig med en djup suck av lycka, celluliterna dansar en liten yster polka innan de också slår sig till lycklig ro. Aldrig förut har jag läst en så kärleksfull beskrivning av en bredrumpad medsyster. I morgon är det jag som skumpar lite extra stolt när jag vaggar fram i korridoren på jobbet. Vi har massor av nyanställda som kan behöva ledsagas över bron till tågkunskap, kanske kan jag få heta ankmamma istället för strukturtaliban. Ljuvligt!

Årets första julklapp till mig själv är spikad: jag behöver naturligtvis Mãn också. Det vet jag redan, trots att jag har hundra sidor kvar i Ru.

”Jag kom till världen under Tet-offensiven några dagar in på det nya året, Apans år, när explosionerna från de långa smatterbanden som hängde utanför husen ackompanjerades av knattret från kulsprutorna.”

Vi föddes samma år, hon och jag, med bara en månads mellanrum. Staden hon föddes i hette Saigon, nu Ho Chi Minh City, och det är där vi ska bo de tre första dagarna i Vietnam. Jag kommer att dammsuga nätet efter intervjuer där hon talar om sitt land, sin stad. Tipsa gärna om du redan vet någon sådan artikel.

Jag är sist på bollen, som så ofta, men det gör ingenting. Jag NJUTER som jag inte har njutit av en bok sedan jag läste Åsa Nilsonne i somras. Nu ska jag dyka ner i sängen med min Ru igen. Ännu en natts sömnlöshet känns plötsligt inte lika tröstlös, men helst behöver jag ju sova, förstås.

2 svar

  1. Ru är verkligen fin! Och det låter fantastiskt att läsa i anslutning t resa. Hoppas du får sova lite där 🙂

    19 november, 2013 kl. 07:24

    • I min fantasi så kommer jag att sova som en stock med vågornas rullande i bakgrunden… i verkligheten blir det säkert helt andra nattljud – men vi får se.

      Vi får se om jag kan hålla mig och spara nästa bok tills resan eller om jag hetsläser den innan. Jag stod inte först i kön när skaparen delade ut tålamodet.

      (jobbade från 8 – 21 idag, sover jag inte nu så sover jag aldrig ;))

      19 november, 2013 kl. 19:48

Kommentera

