it’s not you, it’s me

En av de saker som får folk att fnissa åt mig ibland är hyllorna och högarna med olästa böcker. Medboktokar brukar förstå, men i vissa fall kan till och med en del av DEM frusta en aning och tycka att jag kanske borde beta av det jag redan har istället för att fylla på med fler dåliga samveten.

dentrettondeMin vän Loveina är en boktok av hög kvalitet. Hon hälsade på oss i somras, hon gillade de kreativt utplacerade högarna (min filosofi: det finns inget rum som inte förskönas av en random bokhög! lättja och slump har absolut INGENTING med saken att göra. umf.), hon hånade mig inte och kvalade därför in i den exklusiva #boblmaf-liga som tillåts plocka ut EN bok av alla de mer än 600 olästa som jag ska börja läsa numedengångNU.

Loveina valde Den trettonde historien av Diane Setterfield. Intressant!

På pappret är den nämligen perfekt. Den göder min grava anglomani. Den berättar om ett fantastiskt bibliotek som tillhör en spännande kvinna, en framgångsrik och mystisk författare som plötsligt vill ha hjälp att skriva sin biografi. Familjehemligheter, bokrelaterat detektivarbete – ah, what’s not to love?

Men kärlek uppstod inte.

Jag låg i gräset i en park i Windsor och läste boken, men kärlek uppstod inte.
Jag satt på ett café i Berlin och läste boken, men kärlek uppstod inte.
Jag har försökt här hemma, med en spinnande katt i knät, men kärlek uppsto… ja, ni fattar.

Om jag ska försöka analysera så gick den för långsamt fram för den otåliga variant av mig som härskat de senaste månaderna. Det mystiska drog inte iväg så skruvat som jag hade hoppats. Jag hittade ingen att riktigt tycka om (en av de barnsligare sidorna av mig: jag vill hitta åtminstone en liten bifigur att riktigt heja på). Det kan mycket väl vara så att hypen, att ”alla andras” lovord knuffade mina förväntningar lite väl högt.

Så många böcker, så lite tid. Många älskar den här boken, men jag får stå kvar utanför just DEN gemenskapen. Jag drar iväg på nya äventyr till… till… till Yttre Hebriderna! Boken åker in i bokhyllan. Den KANSKE får en sista chans om något år innan den hamnar i byteshyllan på jobbet.

Kommentera

