så var det bokmässelördag

image

Det ickeregniga Göteborg fortsätter att överraska. Det var extra uppskattat imorse. Vi var ju duktiga och lämnade – likt Askungen – Formas trevliga fest innan vi förvandlades till pumpor igår, men det var ändå inte helt utan ett litet kvidande som jag klev upp 07.00 imorse.

Dagens första punkt på agendan var nämligen ett författarsamtal med Mikael Fant. Han visade sig vara väl värd ännu lite förlorad nattsömn (det gick åt en del när jag sträckläste Vattnet i mars också, kan jag säga).

image

Den här mannen älskar att skriva, han lever med sina karaktärer och gör research ner på en nivå som jag som halvautistisk universalnörd bara kan applådera. Han kommer inte att återvända till den släkt som fångade mig (jag är inte klar med dem), men det ligger något bitterljuvt elegant i att han motstår frestelsen att göra det FÖR enkelt för både sig själv och oss läsare. Nu hintar jag inte en tro att denna släkt låter sig beskrivas utan mycken möda, men det brukar ändå kunna finnas en förrädisk trygghet i lockelsen att övertydligt knyta ihop säcken så att inte en enda tråd kan slita sig. Han avstår chansen/risken att överförklara. Det är det där med att våga lita på att läsaren förstår det hen ska förstå och att ha modet att eventuellt våga lämna några läsare oförstående.

Utan att vilja låta alltför stjärnögd och lyrisk så vill jag sammanfatta författaren som smart, rapp och trevligt intresserad av att öppet och ärligt diskutera sina böcker och sitt författarskap.

Återigen: leta upp Vattnet i mars. Gör. Nu.

Ett svar

  1. /MIcke

    Generad nästan av fina ord! 🙂 Men dock ett: jag älskar inte att skriva, verkligen inte, 9 timmar av 10 är det närmast plågsamt ansträngande och frustrerande och det tar mig alltid två-tre timmar av äggsjuka våndor (passande för research) innan jag kommer igång med ett pass. Men skrivandet är en av synnerligen få saker som jag i längden tycker är verkligen meningsfulla, så därför …

    2 januari, 2014 kl. 16:39

Kommentera

