In stillen Nächten

instillenDet är knappast en hemlighet att jag är galen i Rammstein och det mesta som har med Rammstein att göra. Det är dessutom helt ickeironiskt. Jag vet att det finns folk i min ålder som gillar dem på ett liksom ironiskt, roat, titta-över-glasögonkanten-med-höjda-ögonbrynsätt, för att de är så… ja. Äh. Jag älskar det bombastiska, vulgära, taktfasta, groteska, allt det och det faktum att de när en ser och läser intervjuer med dem mitt i allt framstår som så lågmälda och smarta. (youtuba Anaconda im Netz om du vill)

Jag såg en gång en bild av Till Lindemann i ett av sina mer energiska element, ”This man is a poet” stod det lite sarkastiskt under bilden (ja, för det vet ju alla att en utlevande scenpersonlighet och poesi måste vara motsatsförhållanden – duh). Jag har redan hans poesisamling Messer från 2005 och nu är Amazon på mig igen, de lockar med hans nya diktsamling In stillen Nächten som släpps i dagarna. Kruxet är att min tyska inte rikigt är bra nog för att läsa poesi. Tror jag. Poesi rent generellt är inte min kopp te numera.

Messer? Där ägnade han sig åt bildkonst också. Fotografi. Det blir lättare att tillgodogöra sig kombinationen än bara text. Å andra sidan så tycker jag mig ju kunna tillgodogöra mig det han sjunger om. Jag får helt enkelt fundera lite till.

För visst tusan vill jag ha den.

———————

Update: oj. jag behövde visst bara skriva inlägget för att bestämma mig. några minuter senare beställde jag den.

7 svar

  1. Kaj Bjerlöw

    He he ja visst faan e Rammstein läckra. Unika.

    22 september, 2013 kl. 10:50

    • småspeciella 😉

      22 september, 2013 kl. 10:56

      • Kaj Bjerlöw

        Jag UTGÅR ifrån att du kollat in deras version av snövit bo sju dvärgar. Den snärjde mig fullständigt o jag lyssnade/bevittnade den ca 15 ggr på raken typ 🙂

        23 september, 2013 kl. 07:12

  2. Kaj Bjerlöw

    Snövit OCH de sju dvärgarna skullereva.

    23 september, 2013 kl. 07:14

    • Siv

      Ey, förolämpa mig inte – det är basicBASIC Rammstein!

      23 september, 2013 kl. 18:22

      • Kaj Bjerlöw

        Jag ber om ursäkt. Hade du varit min syrra hade jag haft bättre koll 🙂

        24 september, 2013 kl. 13:17

      • Siv

        😉

        24 september, 2013 kl. 15:10

Kommentera

