rätt in på reservationslistan

blekingegatan32Lena Einhorn har lätt gudinnestatus i min bok, och när jag läser om Blekingegatan 32 pendlar jag mellan driften att äga och förnuftigheten att (köa och) låna.
Jag stannar vid låna. Reservera.

”Vid 37 års ålder gick Garbo under jorden för alltid. På senare år återfunna testfilmningar visar en äldre skådespelare, en reslig ståtlig nordisk kvinna. På en dokumentärsnutt flyr hon från kamerorna med långa raka kliv. Inte längre en vän mö som niger spakt, utan en vuxen kvinna med redig blick och ett kroppsspråk som inte går av för hackor.”

Jag tänker ganska ofta på ikonerna som vandrade ut ur rampljuset – frivilligt eller ofrivilligt – innan de hann bli gamla. Garbo, Dean, Monroe et al. Hur hade det sett ut om inte…? Åldern far ju inte varligt fram med alla skådepelares karriärer, oavsett hur skickliga, vackra eller populära dessa människor en gång var.

Det är 17 personer före mig i reservationskön idag. Det blir en lämplig övning i tålamod.


Annat på reservationslistan
(ja, den är ännu mycket blygsam, jag har ju alldeles nyss börjat bibliotekssäsongen):
Dahlgren, Eva F., Fallna kvinnor
Hellberg, Amanda, Snögloben
Nesser, Håkan, Levande och döda i Winsford

Kommentera

