mitt perfekta liv

perfektadessen

Många utser ett sommartema för läsningen – det har jag aldrig gjort hittills, men när jag ser tillbaka på sommaren så konstaterar jag att det har blivit väldigt mycket YA. Nu läser jag förvisso OFTA YA, men koncentrationen känns ovanligt hög de senaste veckorna.

I fallet Sarah Dessen så var det baksidestexten om en sommar på bibliotek som lockade allra först. Det och en svag aning om att det tuggummirosa omslaget var lite ironiskt.

Det var det.

Klassisk historia som enkelt kan avfärdas som ”till synes omöjlig kärlek visar sig vara…” (insert: vadtrordu?) är något mycket tilltalande i Dessens upplaga. Jag tänker ”men KYSS VARANDRA DÅÅÅÅÅÅ” i ungefär 400 sidor. Det var ungefär så djupsinnig jag ville och orkade vara i hängmattan.

Om att tro att en måste vara perfekt, om hur skruvat allt kan bli när en förälder dör (igen) och en tvingas bli vuxen alldeles för abrupt, om att…

Fyra boktoksflin av fem. Jag vill ha mer av Dessen.

2 svar

  1. men vad betyder YA?
    dum bokläsare

    4 augusti, 2013 kl. 10:19

Kommentera

