en vanlig fredag i London, boktokstyle

lon1

Finfin bokloppis under Waterloo Bridge – ja, det är Southbank Book Market i ett nötskal. Priserna är inte jättelåga, men det går att hitta riktigt fina fynd (vill du köpa snorbilligt kan jag rekommendera Oxfam eller liknande butiker, jag undvek dem med vilje ty jag SKULLE ju inte handla en massa böcker…). Åk t ex till Westminster och traska över floden, sedan österut. Då ser du det där stora cykelhjulet också. Och den där diskreta klockan. Big Jerry eller vad den heter 😉

lon2

Under en bro i Pari…. London. Det är ett bra ställe att möta skickliga yrkesmänniskor också. Den här mannen och hans hustru gjorde mig starstruck. Skämsigt att jag smygfotade? So sue me.

lon3

NÄR vi nu ändå var i faggorna så var vi tvungna att besöka två av stans Evansbutiker (cykelnördar vet) och jag hade SJÄLVKLART ingen baktanke med det. Jag glömmer alltid att The Book Warehouse ligger där, i hörnet av The Cut och Waterloo Rd. Detta är min favoritbutik (inte för att jag, som sagt, minns sånt), kedjan har butiker här och var i stan men detta är en av de största, som dessutom lyckas presentera utbudet på ett sätt som lockar mig.

lon5

Det är en butik som kräver lite tålamod. Du finner allt mellan himmel och ord här, högt och lågt, böcker som du aldrig anade fanns – än mindre förstod att du behövde (en fotobok med bilder av hårda ”Northeners” kanske? en liten bok med 72 vilda badställen? VILDA! joooo, jag hajar också vad de menar egentligen men jag ler ändå.). Ibland hittar jag just ingenting alls, ibland kommer jag ut med en jättekasse.

lon4

Denna gång? Jag var modest, ty vi hade många timmar att vandra och därmed bära kasse. Det blev en minikartbok över London, en snygg bok om London Underground, en bok om London (hur många jag har redan? strunt i det, en kalenderbitare vill alltid ha mer) och en vild chansning signerad Kate Locke. Vickan vs demonerna har varit ett vinnande koncept förr, så jag chansar mer än gärna igen, speciellt när hon är vampys. Jag har för mig att jag betalade £14 för högen. Det var den värd.

2 svar

  1. Kurt

    Just ”Wild Swimming” är något som blivit mycket populärt i Storbritannien, men det innebär ju vissa problem i ett land som har få sjöar och där många vatten är privata! Det började väl egentligen med att författaren Roger Deakin skrev den nu kultförklarade boken ”Waterlog: A Swimmer’s Journey Through Britain”, sedan sände BBC en mycket ambitiös TV-dokumentär som heter just ”Wild Svimming”:

    http://www.bbc.co.uk/programmes/b00t9r28

    I Sverige finns det personer som försöker åka skridsko på så många sjöar som möjligt inom ett visst område (t ex inom ett län), SMHI har ett svenskt sjöregister! I Storbritannien finns det då motsvarande där de försöker simma i så många vattendrag som möjligt.

    7 augusti, 2013 kl. 06:12

    • Roligt!
      Hade ingen aning. Tack!

      7 augusti, 2013 kl. 17:42

Kommentera

