långresa ursäktar bokinköp

vinterdrommar

Det är nästan ett halvår kvar – men så snart en resa är bokad vill jag börja tokplugga på om resmålet. Till vintern åker vi äntligen till Vietnam. Det har kommit upp i många diskussioner de senaste åren och nu är det dags. De första dagarna på resan ska vi vara i Ho Chi Minh City (tidigare Saigon), sedan åker vi norrut till lilla Mui Ne. Det ska bli fantastiskt kul och intressant.

Vi ska bo i en bungalow på stranden – ”saker jag alltid drömt om men aldrig gjort”, check!

laslage

Jag har sett att Nam Les Båten har stått i byteshyllan på jobbet förut, jag hoppas att den står kvar än. Det är dags att sno den! Jag har förstått att novellerna utspelar sig lite här och var i världen, men författaren är åtminstone född i Vietnam även om han växte upp i Australien. Kim Thuys Ru ligger också på läs-innan-eller-under-resan-listan. Och så ska jag försöka få tag på När solen står som högst. Det var när jag såg den som jag för första gången ville åka till Vietnam på riktigt (nej, The Deer Hunter skapade inte riktigt de känslorna i mig när det begav sig).

Ett riktigt knasigt men underbart sammanträffande är att en nätvän (vi började nog snacka med varandra för femton år sen, om inte mer) med stor sannolikhet kommer att bo i faggorna av Mui Ne när vi är där. Absurd grej om vi lyckas träffas DÄR för första gången någonsin, efter så många års kommunikation via pappersbrev, bloggar, fejjan och mail.

På måndag åker jag till Berlin igen, där ska jag OCKSÅ försöka hinna träffa nätisar för första gången. Jag vet inte hur många år som Sonja, James och jag har simmat runt i samma skrivna fiskevatten, men det är nog banne mig femton år det också (åtminstone i herr Kinns fall) även om intensiteten i kommunikationen har varierat rejält genom åren. Nu råkar de vara på semester i Berlin och vi tänkte att ja men va’tusan, vi kan väl försöka äta middag? Hoppas att solen skiner, en varm sommarkväll i Berlin går inte av för hackor. Jag ser ett glas vin och något gott att äta på ett bord på en trottoar i Kreuzberg. Eller blir det galen drink på ”min” bar i Prenzlberg? Dra med dem till de brutala skyltfönstren (och trevliga krogarna) i gaykvarteren runt Nullendorfplatz? Utsätta dem för stans bästa falafel på Dada falafel och sen glo på tangodansande par i Monbijou Park? Vi får se.

Kommentera

