vad är ondska, del 6246754

ondaflickorJag fortsätter att göda min anglofili med ännu en brittisk kriminalroman och hamnar i ännu en liten sunkig kuststad med vidhängande sunkigt tivoli. Ännu mer av ung människa/unga människor dödar annan ung människa (det är omöjligt att inte tänka på Weirdo när jag läser – därmed inte sagt att romanerna är lika, eller att de känns som varandras kopior). Alex Marwood, Onda flickor/The Wicked Girls.

Barn och brott. Två flickor träffas av en slump, de lever i samma by men i vitt skilda sociala skikt. Innan dagen, japp – just den där första dagen då de pratar med varandra för första gången, är slut så är en annan flicka död. En fyraåring som ingen av dem egentligen känner eller har någon riktig koppling till. Hon hittas söndertrasad på de jävligaste vis och det tar inte lång tid innan Jade och Bel är fängslade, dömda och lämnade av omvärlden (inklusive de egna familjerna) att ruttna. Slump slump slump.

Tjugofem år senare kommer journalisten Kristy Lindsay till Whitmouth för att rapportera från den lilla kuststaden som skakas av en serie mord på unga kvinnor. Tadaaaaa. Hon kommer i kontakt med Amber Gordon som funnit en av de döda kvinnorna, och… slump, slump, slump.

Rubriken på det här inlägget avslöjar möjligen att det där med förlopp och skuld inte är helt glasklart den här gången heller. Gråtoner. Marwood serverar precis som Unsworth många twister – en del väntade, andra oväntade. Hon skapar spänning utan att riktigt trilla ner i det övermaga cliffhangerdiket. Stor litteratur? Njä, men det är en väl godkänd kriminalroman att sluka i hängmatta (vår! det är VÅR nu!), under duntäcke (jaja, vi kan allt om våren och därtill kopplade bakslag också), på tåget eller var du nu vill dyka in i en annan miljö en stund. Marwood och Unsworth gör mig sugen på att läsa fler kriminalromaner igen efter en ganska lång period av avoghet. Man kan invända att det knappast är ett självändamål att vilja läsa kriminalromaner men är det något jag vill ha mycket av i sommar så är det avkoppling. Jag brukar få det av välskrivna kriminalromaner.

Eventuella invändningar? Ja, det är kanske det där med ”slump, slump, slump” x 2. Det är en tämligen intrikat historia. Fast det är ju en bok. Underhållning. Jag kanske ska släppa min gråa ”öööhöhö, det DÄR var väl lite otroligt”-syn på samtiden en stund.

Boken refererar flitigt till bl a Mary Bell, och jag påminns om att jag FORTFARANDE inte har läst Gitta Sereny. Bör åtgärdas snart. MYCKET snart. ”Jag antar att hon hämtar från egna erfarenheter när hon [Marwood] ger kvällsjournalistik och skandalpress ett par välriktade kängor, om hur sanningen kan förvridas när spaltutrymme måste fyllas och tidningar säljas.” skriver Bokmoster och det var precis vad jag också tänkte när jag läste. Trots allt – svensk mediahantering är ännu en sunnanbris i jämförelse.

Alex Marwood är en pseudonym för journalisten och författaren Serena Mackesy. Jag blev ganska paff först när jag försökte googla henne under det vanliga namnet, jag insåg att hon hade en saligen insomnad karriär som författare som Serena, men att Alex gav henne den återfödelse som hon desperat behövde. En e-succé initalt, ett resultat av flitigt nyttjande av sociala medier.

“I have written two bestsellers, over a decade apart, under two different names. In between, I wrote three other books, under conditions of increasing fear, poverty and self-doubt as each vanished virtually without trace. As my last hurrah before the bailiffs came in, I recently changed my name to Alex Marwood, and my psychological thriller,The Wicked Girls, has once more made me an overnight success.”

Nästa bok, The Killer Next door, ska släppas i december. Mmmmm. Den vill jag också läsa.

3 svar

  1. Du gillade också, vad kul! Har också varit nere i deckarträsket och bara tvärtröttnat, men böcker som Onda flickor väcker helt klart lusten till liv igen 🙂

    4 maj, 2013 kl. 12:21

    • Testa Weirdo också när du nu ändå är igång!

      5 maj, 2013 kl. 20:34

  2. Ping: Granne med döden | (inte så) Anonyma Biblioholister

Kommentera

