buzzwords

Crossover – stekhett just nu. Jag ser det överallt, senast i en fb-post från Månpocket:

Nu finns 5 nya crossover-titlar från Månpocket till försäljning. Böcker som bryter gränser, som vägrar passa in i givna mallar och som genom sitt egensinne eller sin allmängiltighet vinner läsare bland både gamla och unga.

Det råkar – oavsett vad man kallar det – vara en genre som jag älskar, så jag är glad över ”buzzen”, trots det faktum att något som blir jättepopulärt också brukar kunna bli jätteute, ganska snabbt dessutom.

Månpocket då. ”Utomordentligt påsksläpp!” hann jag tänka innan jag insåg att böckerna verkar släppas först nästa vecka. Nåja, kolla din bokhandel om du är sugen, jag har noterat att man kan bli glatt överraskad ibland när böcker packas upp någon dag tidigare än det officiella datumet. Nu kan du fynda Isaac Marions fantastiska bok Varma kroppar (jag kan dock inte svara på om översättningen är bra eller inte, men jag hoppas! den boken vore det en dödssynd – och inte på det smarriga zombieviset – att sumpa med klantig översättning), Johanna Strömqvists Smittad och Lauren Olivers Resten får du ta reda på själv. Av beskrivningen att döma kan den sistnämnda tänkas vara en bok för mig att antingen älska eller hata – jag har utomordentligt svårt för alltför förnumstiga böcker om vad som verrrrrrkligen är viktigt i livet, men jag är svag för böcker med twisten ”du får en ny chans – vad gör du?”. Vi får se om det blir inköp eller inte. Jag har ju, eeeeeeh, två-tre olästa böcker som väntar redan.

Min påsklista? Anna Starobinets, Andreas Roman, Mo Hayder och Karl Pilkington som det ser ut just nu. Vad vill du läsa i påsk?

8 svar

  1. Kristin

    Jag SKULLE läsa Wolkes biografi över Goebbels, men den har ettochetthalvtåringen gömt. Så det blir nog omläsning av Döda vita män, och/eller Hanff/Brev till en bokhandel och/eller Dorothy Komsoon. Vilken Pilkington?

    28 mars, 2013 kl. 14:56

    • The Further Adventures of an Idiot Abroad!

      Listig illbatting, du. ”Lek med MIG, mamma!” ?

      28 mars, 2013 kl. 15:00

      • …och Helen Hanff, där har vi en fin omläsningsbok. Nu blev jag också lite sugen.

        28 mars, 2013 kl. 15:00

  2. Kristin

    Ah. Har läst första Idiot Abroad och så den där om vad han lärt sig hittills i livet, vad den nu hette. Gillar hans sätt att koppla ihop sammanhang som man själv aldrig skulle göra 🙂

    Ska göra ett allvarligt försök att hitta Goebbels. Man tycker ju att det inte finns SÅ många ställen lillsorken når ändå…

    28 mars, 2013 kl. 15:04

    • Om han nu är en idiot så är han det på ett sätt som jag roas av 😉 När man dessutom är svag för att resa så är det kul att få hänga med honom.

      Håller tumme för att du hittar boken! Glad påsk, Kristin!

      28 mars, 2013 kl. 15:07

  3. Kristin

    Mitt på golvet i hans rum. Vem letar DÄR? (Och nu hann jag ju ändå halvvägs in i Hanff så…)

    28 mars, 2013 kl. 18:55

  4. Kristin

    Och glad påsk!

    28 mars, 2013 kl. 19:00

    • Åh, han ville bygga sitt eget bokförråd! Klok unge.

      Hanff är tunn, du hinner säkert båda. Fyra lediga dagar… ah…!

      28 mars, 2013 kl. 19:03

Kommentera

