månadens svarta

brinnbrinnEn ny Eskapix-bok är som ett dekadent svärtat och underbart barnförbjudet Kinderegg – man vet aldrig riktigt vad man ska få, men det är definitivt ännu mer än bara tre-i-en. Noveller, essäer, serier, illustrationer. Perfekt mix.

Brinn Era Djävlar! Brinn! bjussar bland annat på en bra novell av Pål Eggert (aktuell med boken Borde vara död som snart recenseras i en blogg nära dig), men det som satte sig allra hårdast var novellen Kittens With Chainsaws av Johannes Pinter. Det var ännu en av de texter som gjorde fysiskt ont i mig att läsa, men vars upplösning fick mig att le mycket mycket elakt. Omistlig twist för mig som zombieälskare men som sagt: min inre crazy cat lady tog en del stryk. Någon vecka efter att jag hade läst skrevs det om elakheter i Göteborg och det var tämligen omöjligt att slå Pinters historia ur skallen när jag läste artikeln. Kom igen katterna. Wake up!

Eskapix bjuder som vanligt på många kompetenta alster, Stewe Sundin levererar som alltid och Sofia Albertsson är ett tillskott som jag hoppas få läsa mer av mycket snart. Christina Nordlander likaså. Äsch, snart jag rabblat upp varenda kreatör i hela boken. Det blir ju lite tandlöst.

Not for the fainthearted, inte ens för mig själv alla dagar men ack ack vad Eskapix ger mig något som jag så väl behöver. Ibland är mitt hjärta kolsvart. Så får det vara. Ös på Henrik – we need you!

Kommentera

