retro (eller antik)

image

Jag plockade den idag, min färgglada pappersblomma. Bokreakatalogen. Den för mig klassiska (sorry Bokia, men ni slås ju ändå snart ihop) från Akademibokhandeln. Det är faktiskt första gången på flera år som jag plockar åt mig den! Nu har jag FORTFARANDE inget jättesug efter att handla, men vi bläddrar väl lite och ser vad vi hittar?

Vad jag tycker att du ska köpa:

Rona Jaffe: Det bästa av alltdärför
Yoko Ogawa: En gåtfull vänskap – en nördig underbar pärla
Max Brooks: Världskrig Z – har du inte testat zombieana, gör det nu
Anders Fager: Samlade svenska kulter – för att du behöver mer svensk skräck

Vad jag skulle köpa OM jag köpte något:

Inger Edelfeldt: Samtal med djävulen – för att jag aldrig har blivit besviken på henne
Kerstin Ekman: Grand final i skojarbranschen – metaboktok!
Marie Hermanson: Himmelsdalen – eftersom jag litar på Anna
Thomas Mann: Bergtagen – för att jag har tänkt köpa den i så många år
Babro Alving: Personligt 1 & 2 – för att jag vill ha allt allt allt av denna kvinna

Kruxet är att många av de böcker jag vill ha redan finns utgivna som pocket. Det är mycket få böcker som jag älskar så mycket att jag absolut vill ha dem inbundna numera. Alltså: hellre pocket än billig rea även om priset i stort sett är detsamma. Och hur var det nu då? Jag skrev ju så nostalgiskt om det där med att bläddra i papperskatalog för ett tag sedan. Är det som förr?

Nej. Fast det är snajdigare papper i katalogen numera 😉
(det kanske är DET som förstör känslan? nej, såklart inte. I’ve lost that loving feeling, så är det bara. oh yes I have.)

—————————————–

Sorg: mitt bibliotek meddelade idag att de har slagit i penningtaket så nu stänger de e-boksutlåningen till den 2/4. Senast det hände var när alla skulle läsa Zlatans bok. Någon gång i ett annat liv så kanske jag kan förstå mig på förlagens prissättning. Eller så gör jag aldrig det. Någonsin.

#Blogg100 – 29

Kommentera

