den nakna sanningen

stvalentinustack till Johnny som lånar ut bilden

Nu tänker ni ”men happy halloween, kanske lite fel årstid?” men då säger jag ”nej nej, det är Valentine’s Day”. Detta är nämligen den nakna sanningen om St Valentinus. Mycket naknare än så här blir vi inte, vi människor.

Dessa kvarlevor finner du i den gamla kyrkan Santa Maria in Cosmedin i Rom, och det var också där som Johnny plåtade honom. Kyrkan är annars mest känd för att husera la Bocca della Verità (sanningens mun – där man helst bara ska sticka in tassarna om man har för vana att tala sanning, annars hugger den!) men just idag kan väl herr Valentin få stå i centrum?

Valentinus var kristen präst i en tid då romarna gärna slaktade kristna, och myten säger att kejsar Claudius verkligen gillade snubben – trots att han var kristen – men när Valentinus försökte värva Claudius till sin tro så fick kejsaren nog. Off with the head! Detta ska alltså ha skett den 14/2, men eftersom ingen verkar veta om det var den 14/2 år 269, 270 eller 273 e Kr så kan man ju undra hur det ens är säkert att det var den 14/2. Va? Är jag tråkig? Borde jag inte kinka om myter? Nä, OK då.

Hur denna halshuggning kom att kopplas till romantik och sedermera landade i dagens kommersialiserade choklad- och rosmissbruk? Chaucer påstås ha något med saken att göra, men det får ni kolla upp själva. Så långt sträcker sig inte MIN vetgirighet.

Rom är, för att uttrycka det aningens vulgärt men fullständigt sanningsenligt, fullsketet med kuriösiteter av den här typen. Det är lite lätt kontroversiellt att erkänna att man fascineras av skelett numera, men jag gör ju det (allra helst skallar). Cappuccinerkryptan (nej, det har inte med kaffe att göra, däremot med munkar, och nu skäms jag nästan ty detta börjar bli buskis) är väl värd ett besök för den som gillar knotor. Stället är förvisso inte riktigt lika bentätt som ossuariet strax utanför Kutna Hora, men klart värt ett besök.

A plaque in one of the chapels reads, in three languages,
”What you are now, we once were; what we are now, you shall be.”

Memento mori. Minns döden.

moussakaverkstadEn mycket mycket dyr bokhög – så när studierna var avslutade fick dessa böcker ett nytt liv som tyngder till exempel när vätska ska pressas ur aubergineskivor till moussaka. Sobottan (rent tekniskt: Sobottorna) är en guldgruva för den som vill nörda loss på anatomi.

Skallarna och jag då? Jag gillade skallar och skelett redan innan jag började plugga medicin, men det var under anatomin som jag trillade dit rejält på ben rent generellt och skallar speciellt. Det var både fascinerade och frustrerande att plugga in alla fåror och utskott, och skallstrukturerna var värst av dem alla. Jag var såld. Sulcus sinus sagittalis superioris är möjligen onödigt många bokstäver för att beskriva en skåra som man förmodligen skulle negligera om man inte visste att den fanns där (don’t try that at home, den sitter på insidan av skallbenet så den tillhör inte de strukturer du ska klämma på nån närstående för att hitta, helst) men namnet är fullständigt logiskt när man knäckt koden och det fanns något ohemult tillfredsställande i att göra just det. Knäcka koden.

Nej, det blev ju ingen läkare av mig, jag återvände till tekniken, men fascinationen för anatomi och fysiologi finns där än. Jag hänger inte i mondo, gore och bizarre-forumet på flashback, men finns det ett spännande medicinmuseum, en knasig krypta eller gamla katakomber att besöka när vi är på semester så råkar vi ofta hamna där.

——————–

Man blev neddragen i konsumtionsträsket också. 25:- i wrapprabatt från fröken sexolog blev till ett inköp, nu väntar jag ivrigt på David Levithans senaste bok.

#Blogg100 – 23

Kommentera

