Bokmoster ftw

”Hur ska man kunna göra någon nytta, då man utgår från en så egoistisk förutsättning, som att få något att fylla sitt liv med? Då är det ju bara en slump om det blir kvinnosak eller bridge.”

Bokmoster tipsade och satte mig på banan. Det är alldeles underbart att kunna läsa Elin Wägner pang-bom när suget kommer. E-bok igen. Elin. E-bok. Två bra lördagssaker på E. Och en på B alltså: Bokmoster.

Hur jag älskar denna bok. Åter till läsningen.

————————————

Ännu en stund senare: Jisses, jag tror att jag behöver den här boken som pappersbok. Att äga. Den är som GJORD för att kladdas i, för utropstecken i marginalen och långa stycken som får stråla illgult efter att man gått en vända med överstrykningspennan.

Alla dessa knivskarpa oneliners. Hon skrev boken 1910, men hennes uttryckssätt känns på många vis tidlöst. Jag brukar prata om Strindberg, Fröding, Bang och Nietzsche som drömbloggare. Lägg till Elin Wägner.

#Blogg100 – 18

2 svar

  1. Sötsyster! :*

    9 februari, 2013 kl. 13:05

Kommentera

