jag tror att man kan få in en zombie när man ändå håller på

Mitt handarbetade går i perioder och en av de saker som jag trivs allra bäst med är att brodera korsstygn. Det blir dock inte många röda stugor med förnumstiga budskap om guds frid. Jag samlar på mönster, men oftast ur den kategori som kan kallas milt subversiva.

korsikatten

Att brodera katter skulle också kunna bli för nutteputtigt, men katterna i Katter i korsstygn av Martin (målar katt-tavlor) och Jill (gör broderimönster av tavlorna) Leman är coola. Kraftiga. Sköna. Ickeputtenuttiga. Den här boken landade i brevlådan under veckan som gick. En god vän hade snubblat över den på nätet och kom att tänka på mig, så hon klickade hem den när hon ändå var igång med det egna bokshoppandet. Jag antar att det är överflödigt att berätta att jag blev jätteglad, men det gör jag ändå. Vintage från 1994, sånt gillar jag.

Har man lite olika mönster, en skvätt fantasi och lite känsla för att trixa hit och dit så är det ganska lätt att kombinera olika mönster. En på gränsen till puttenuttig katt får plötsligt en halvrutten zombiekompis. En söt katt tittar ut genom ena ögonhålan på en döskalle. Eller så drar man till med en zombiekatt rakt av. Inte helt klassiskt, men vadå? Kul. Det finns alltid nån som gillar en knäpp tavla. Tror jag.

Mamma dog i oktober 2011, ändå hann jag tänka att jag skulle göra något ur boken till henne innan… just ja. Just nej. Det ska jag ju inte.

Å andra sidan så tycker jag faktiskt att man kan sätta annat än bara blommor på gravar. Vi får se.

izzykampen

Ett tag blev det väldigt många kvinnokampstecken (Izzy kände sig som synes tvungen att trycka dit sin näve också. här skulle man rent teoretiskt kunna skämta till det om ”pussy power” men ni som känner mig sen förr vet att så lågt skulle aldrig jag sjunka.). Det, och många andra snygga mönster, hittar du på fuldesign.se.

————————————————

I övrigt är det en väldigt väldigt lugn lördagskväll, och jag läser faktiskt e-bok igen. Jag gör det fortfarande på datorn. Vi får se när jag tar steget fullt ut och gör det i mobilen. Läsplatta är jag fortfarande inte jättesugen på.

5 svar

  1. poo

    Jag gick över till Kindle för några år sedan och älskar den förbehållslöst. Läser mer och oftare och smidigare än förr, även om jag gillar att ha böcker i bokhyllan så känns det alltid lite tråkigt när böcker jag vill läsa inte finns som e-dito. Billiga är dom också, kindlarna! 🙂

    26 januari, 2013 kl. 17:52

    • Jag försökte faktiskt beställa en på amazon för snart två år sedan (jag hade fått fingra på min brittiske kollegas ljuvliga lilla tingest och blev akutkär) men lackade och sket i det när jag kom till kassan och insåg att jag skulle bli tvungen att köpa den från USA istället för att amazon i UK inte fick sälja till Sverige. Jag lackar på så underliga saker ibland 😉

      26 januari, 2013 kl. 17:56

      • poo

        Jo, jag irriterade mig på det också först, men det var värt. Är inne på min tredje nu, började med en DX (stor) för att samla tekniklitteratur och kunna läsa knöliga pdf:er som inte skalar så bra, sedan en liten v4 som komplement, nyss uppgraderad till paperwhite (för att få inbyggd belysning ovanifrån, så att jag kan läsa i sängen utan att störa resten av den mycket ljuskänsliga familjen…) Vore det inte för den ljuskänsliga delen av hushållet så hade jag behållit den gamla, icke-touch. Senaste modellen (v5) kostar… $69 tror jag? Eller, om man får fresta: 839:- inklusive frakt (Webhallen)! http://www.tradera.com/amazon-kindle-6-wifi-kindle-5-ord-pris-1190-auktion_342555_173219876

        Inte mycket att fundera över va? 😉

        (Jag kan hjälpa med att få in biblioteksbucker om det skulle vara så.)

        26 januari, 2013 kl. 18:03

      • oh du djäfvulens advokat… 😉

        26 januari, 2013 kl. 18:33

  2. poo

    Jag skulle AAAALDRIG! 0:-)

    26 januari, 2013 kl. 19:00

Kommentera

