Första jullovsdagen – man blir vederbörligen uppläxad

Jullov. SOM jag har längtat. Efter en väldigt stressig jobbhöst (äh, vad säger jag? hela det senaste dryga året, sen mamma dog, har varit kaos på lite olika vis, både inuti och utanpå) så har jag räknat ner till mina lediga dagar, och i år blir de MÅNGA. Har en hel del semester att ta ut som jag ändå inte får spara sen, så trots att jag normalt inte brukar uppskatta svensk hemmavinterledighet speciellt mycket så kommer de väl till pass i år, för här ska det bli viloläger i två veckor nu! Den sjunde januari börjar jag jobba igen, men det är då det. Tills dess ska jag ju ha vräkt i mig så mycket kaffe och så många böcker att jag är fit for fight igen.

Den otroliga tröttheten manifesteras i det första bokvalet. Astor skäms, kanske inte så mycket över bokvalet per se (han är rätt o-med-i-matchen på sånt, han fattar inte riktigt att chick-lit är bad taste i många läger) som över min vråååååltaskiga logik.

121221a

Walking Back to Happiness”?? Hur TÄNKER du matte? LÄSER du om nån brittisk änka som luras att börja leva igen medelst hundpromenader och grannens kompis? LÄSER DU OM DET? HUNDAR? JAG står här. JAG. Ta en ORDENTLIG titt på mig, denna enorma pälspåse fylld av HAPPINESS, kolla nu riktigt noga för jag är WALKING ALL OVER THIS BOOK.

Man kan säga mycket, men diskret är han inte.

121221b

Vi kommer fram till en medelväg. Jag gör i ordning en balja kaffe. Katten resignerar. Med tom blick tänker han att ”ja, vatusan, den där pastelliga skitboken är ju på över fyrahundra sidor så då sitter hon åtminstone still, man kan kliva upp i knät och få lite kli i nacken”.

(japp, det blev lite av den förnumstigt präktiga lightversionen av bloggkattsutmaningen av detta. ingen sprit, bara clementiner.)

Kommentera

