Mo Yan, årets Nobelpristagare i litteratur – jag mjukstartar med en film

redsorghum

I kväll kl 22:45, SVT2 – Red Sorghum/Det röda fältet, baserad på Mo Yans bok med samma namn. Eller, öh, vare sig filmen eller boken heter så på originalspråk. Såklart. Vi ska börja titta åtminstone, vi är preppade med kaffe men jag är så trött så det vete tusan om jag orkar hela.

———————————-

Jo, jag orkade i den mening att sömnen höll sig borta, men jisses, det var tungt. Ordet ”mjukstart” i rubriken var sannerligen svart humor.

2 svar

  1. Jag klarade det också! Uppskattade scenografin mest …

    21 december, 2012 kl. 06:31

    • Ungefär vad jag tyckte också. Han har gjort några våldsamt vackra filmer, denne Zhang Yimou. I början sa jag ”man kan göra en tavla av varenda sekvens” (precis som med Hero) och det höll jag i till, um, jag insåg att jag inte ville ha tavlor av de sista femton-tjugo minuterna.

      21 december, 2012 kl. 10:17

Kommentera

