par i ess

Jag är så trött på svenska mys-kriminalromaner (nej, inte ens Visby lockar i form av VISBY längre), men brittiska dito går finfint. Utan mys. Det kanske är det som är grejen, myslösheten.

Lacey Flint till exempel, hennes liv är allt annat än mys. Snut i London. Brokig – och bråkig – bakgrund, men hon redde upp livet och har skaffat sig en tillvaro som är ganska OK. Hon jobbar egentligen inte med det hon ALLRA helst vill jobba med (stölder? nope, det är inte vad hon drömmer om), men moonlightar ändå lite i en grupp som stöttar tonårstjejer som utsatts för våldtäkt.

När hon går till bilen efter ett samtal med en av dessa flickor får hon plötsligt en svårt skadad kvinna i famnen. En kvinna som dör en liten stund senare, liggande på gatan, med Laceys hand i sin. Kvinnan är svårt skuren. Lacey dras in i mordutredningen trots att hon egentligen bara är ett vittne och kanske bör behandlas som ett sådant. Märkligt nog så visar det sig väldigt snart att det är just Lacey som mördaren verkar vilja imponera på. Mördaren verkar till och med veta att Lacey var väldigt väldigt intresserad av Jack the Ripper som ung.

Hur många kvinnor – inklusive Lacey? – dör på jävligast tänkbara sätt innan nån får fatt på mördaren?

Åh. ÅH. Lacey är så cool. London är så MED, det är massor av London på bästa vis. Southwark. Camden. Ett par snygga och oväntade twister i handlingen. Jack the Ripper. Eftersom Jack fascinerar mig och jag älskar att läsa om gräsliga seriemördare så är det här en home-run för mig. Nu ser du mig. LÄS! (jag skrockade för övrigt gott åt Boltons kommentar om den odrägliga Cornwells tvärsäkra Ripper-teorier i efterordet)

*Pjooooooing* sa det, så susade jag iväg till amazon och köpte fler böcker av Bolton. Insåg dessutom – för en gångs skull INNAN jag beställde den igen 😉 att jag redan har läst en av hennes böcker. Den hade mer övernaturliga inslag, men jag föredrar faktiskt den mer jordnära snutvarianten. Lacey och hennes kollegor smakar mer.

——————————————————————

Det brukade vara Peter Robinson, Reginald Hill och Stephen Booth som fick äran att servera mina brittiska favoritmord, men nu börjar kvinnorna få ett ganska rejält försprång. Modernista går nämligen ur hårt och ger ut TVÅ riktigt bra kriminalromaner i samma veva.

Belinda Bauser bjuder inte på London, men hon har redan mitt hjärta sen förr. Det är både bra och dåligt – jag är positivt inställd till henne, men kan hon leva upp till mina höga förvätningar? Den tredje boken om den lilla byn på Exmoorheden, Shipcott, heter ”Ni älskar dem inte”, men jag måste säga att jag tycker mycket mer om originaltiteln: Finders Keepers.

Det är alldeles så det känns. Finders Keepers.

Du lämnar ditt barn i bilen, om så bara en liten stund? Om så på en plats där det finns andra människor i närheten?
Spelar ingen roll.
Hen är min, MIN!

Den första som försvinner är Jess. Jess är tretton år. Hon är lite grinig på pappa, relationen är inte den bästa efter att pappan bytt ut mamma mot en yngre kvinna. Pappa jagar, Jess sitter i bilen och lyssnar på musik. Det är kallt, hon fryser och är irriterad. Rutorna immar igen. Plötsligt skuggas den immiga rutan, dörren slits upp och Jess dras ut ur bilen och iväg.

Hon är borta, allt är tyst. Kvar finns bara en gul post-it-notis. ”Du älskar henne inte”.

Jess är den första men långt från den sista (rent krasst kan jag inte fatta hur folk kan lämna ungarna i bilen efter de första två fallen, men OK då, man ska inte analysera sönder allt), innan sommaren är slut har många förtvivlade människor funnit liknande lappar. Ingen vill ha lösen, det handlar inte om pengar – men vad handlar det om? Var är barnen? Var och när ska deras döda kroppar dyka upp?

Inget slår den första boken, Mörk jord, den gick på knockout. Det gör ingenting. Belinda Bauers böcker håller genomgående väldigt hög klass. Jag ser fortfarande fram emot nästa…! Jag såg en intervju där hon hintade lite lagom klurigt att Shipcott kanske hade HAFT sitt elände nu, att det räcker – men jag hoppas inte. Det borde förvisso finnas en gräns för hur mycket elände en såpass liten by kan råka ut för, men logik är överskattat. Ibland.

…men äsch. Hon får skriva vad hon vill. Jag har sett synopsis för ny bok som INTE verkar snurra runt Shipcott (det betyder ju inte per automatik att hon aldrig återvänder) och jag kommer att kasta mig över den också. No problem.

——————————————————————

Jag sover urkasst nu igen, men tillsammans med de här två pärlorna var sömnlösheten ganska OK. Bauer är eleganten, Bolton är köttigare. Jag gillar båda. Man behöver varierad kost, till och med i en godispåse fylld med kriminalromaner.

6 svar

  1. Cecilia i Houston

    Bolton har jag inte last, men Bauers forsta har jag last efter din rekommendation. Mycket bra. De var dessutom billiga pa amazon (usa) sa jag kopte alla tre. Sen, nagon annan gang, ska jag testa tvaan. Jag ar ju lite nervos over att de inte ska halla :-).
    Har du last ”Rivers of London” (Midnight Riot om du hittar usa upplagan) av Ben Aaronovitch? Polisdrama med overnaturligt inslag. Roliga tycker jag – atminstone om man inte klammer alla tre pa en gang… Jag skickar garna den forsta om du inte last dem och ar sugen (de andra tva ligger i paddan tyvarr).
    Just nu laser jag inte alls. Vantar pa att lusten ska komma tillbaka, den har varit vack i 10 dagar nu. *yyyl*

    19 september, 2012 kl. 21:01

    • Siv

      Yes! Jag har Aaronovitchs första tre böcker, har läst 1,5 av dem. Annorlunda och bra och LONDON!

      Hoppas läslusten återvänder. Jag är inte så jätteorolig för att den inte ska göra det i ditt fall 😉

      20 september, 2012 kl. 06:47

  2. Ping: “…har JAG beställt det här?” « (inte så) Anonyma Biblioholister

  3. Ping: Lyckan i att kunna knyta samman en bok med en plats « (inte så) Anonyma Biblioholister

  4. Ping: Livrädd | (inte så) Anonyma Biblioholister

  5. Ping: Betraktaren | (inte så) Anonyma Biblioholister

Kommentera

