How to be a woman

Caitlin Morans bok ”How to be a woman” är en av sommarens/höstens snackisar bland många bokbloggare. Hon var i Sverige ganska nyss och jag hade gärna åkt och lyssnat på henne då, men det funkar inte alltid att dra till Stockholm från Brukshåla över kvällen för att lyssna på föredrag. Jag hade ju boken. Alltid något.

Boken presenteras som ”part biography, part rant”, hon skriver om uppväxt, arbetsliv och familjeliv och kryddar anekdoterna med politiska – feministiska – åsikter och betraktelser.

Jag tror, VET, att vi är på lite annan nivå i Sverige när det gäller jämställdhet, så det som eventuellt ses som ett feministiskt statement i UK känns lite mer mainstream här. Åtminstone för mig. Jag tyckte att det var en rolig bok med en och annan poäng, men nån feministgudinna blir hon INTE i min bokhylla.

Och så har hon tokfel: mönstrade strumpbyxor är en LYSANDE idé. Speciellt till Dr Martens.

Tre boktoksflin av fem. Jag föredrar Nina Björk, Katarina Wennstam och Maria Sveland vilken dag som helst.

Kommentera

