Du hasar av trygghet

JÄKLAR vad bra hon skriver” tänker jag om och om igen – inte direkt med förvåning, snarare lite mer åt det cyniska hållet: ”hur kan en debutant ”få” skriva så mycket bättre än så många storsäljande författare?

Hur kan hon vara debutant?

Varför har ingen tvingat på henne ett kontrakt för länge sen?

Hon? Elin Grelsson. Boken? ”Du hasar av trygghet”. Ett äktenskap krackelerar i nutid, ett annat äktenskap faller samman inför våra ögon i tillbakablickar på huvudpersonens dåtid. Medelklassångest de luxe, komplett med ätstörningar och en förfärlig mamma.

Det kanske inte låter som någon direkt upphetsande historia och ramhistorien ÄR enkel, men SOM hon skriver den. I love it.  

…DÄREMOT så kan jag känna att förlagets beskrivning är aningens missvisande:

”Höstens mest subversiva romanhjälte heter Sara. Hon utvecklas inte, hon har ett skittråkigt jobb och lever med en man som släpar sig runt i lägenheten utan att se henne. Hon dricker för många drinkar, hetsäter godis och har sex med helt fel män. Sitt hat riktar hon mot alla, de välvilliga kollegorna på jobbet, den snälla vännen, apotekspersonalen.

Du hasar av trygghet är en feministisk samtidsroman om motstånd i en tid när barrikaderna monterats ner och ersatts med tvångsleende erbjudanden om självförverkligande och homestyling. Sara kan inte bara välja bort en stramande kvinnoroll eller en förtryckande maktordning. För kan någon det, egentligen?”

För någon som jag, med Solanas och Zahavi i gömmorna, känns inte Sara speciellt subversiv, snarare bara skönt knasärlig och aningens ohämmad. Jag tror att det är ganska många som i fantasin gör mycket av det hon gör. Ja, förresten, inte ens bara i fantasin… Kanske är det också för att jag själv är feminist (i e jag reagerar kanske inte på vissa saker, jag tycker redan att de är helgjutet självklara – eventuellt kan romanen verka mer provocerande på den som ser annorlunda på tingens varande?), men den var inte riktigt så brännande (för MIG) som presentationstexten antyder.
 
Kvinnoroll, mansroll, yrkesroll. Oavsett vilken politisk inriktning man har, vilket kön man anser sig tillhöra och vilken livsåskådning man tillämpar så borde man ändå inse att rollerna håller oss i ett fastare grepp än vi stundtals vill medge. Den som allra minst vill medge att rollerna kan fängsla en i jävligt trista mönster är oftast den som allra mest skulle behöva prova att kliva ur en stund. Utsagan ”men hur roligt vore det om kvinnor och män vore LIIIIIKA?” är bland det mest idiotiska jag vet (kläcks ofta som rutinmässigt försvar för De Heliga Könsrollernas Bevarande). Lika? Hur får du det till att upplösning av meningslösa roller likriktar?

Slutsummering: efter en period av alldeles för mycket arbetsrelaterad OCH privat stress så var Grelssons bok den första på VÄLDIGT länge som jag läste från pärm till pärm, som jag ens läste ut. Hon har – bara genom det – brädat Anne Holt, Kajsa Ingmarsson och ännu en bunt etablerade storsäljande författare. Jag läste den inte bara från pärm till pärm. Jag gjorde det på en natt.

Hurra för Elin! Hon gav mig boksuget tillbaka!

Om du vill kan du träffa och lyssna på Elin under Bokmässan. Jag deppar lite över att hennes förlag, Modernista, inte finns där (oklart varför, men de kanske inte tycker att det är värt kostnaden?), men Elin återfinns i lite olika montrar under samtliga mässdagar (här ser du när och hur).

Ett svar

  1. Ping: Debutantreflektioner av Elin Grelsson

Kommentera

